آشنایی با زبان RSS و نحوه دریافت و مشاهده فایلهای آن در رایانه شخصی

شاید بتوان به جرات گفت که یکی از فرزندان خلف استاندارد XML، زبان RSS می باشد. RSS مخفف کلمات Really Simple Syndication بوده و در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین زبان ها در بین طراحان و برنامه نویسان تحت وب می باشد. بسیار علاقه مند هستم که آموزش هایی را در رابطه با استاندارد XML به زبان ساده شروع نمایم و در رابطه با زبان RSS و نحوه ایجاد و بکارگیری آن در سایت ها، مقالاتی را به رشته تحریر درآورم، ولی چون فی المجلس تمایل دارم که به صورت یک حمله گازنبری! برای خوانندگان علاقه مند نحوه دریافت و مشاهده فایلهای RSS را بر روی رایانه شخصی، عنوان نمایم، اقدام به نوشتن این مقاله کردم.

RSS به زبان ساده:

RSS یک زبان مبتنی بر استاندارد XML می باشد. این زبان نیز مانند تمامی زبانهای Markup Language دارای استانداردهای نگارشی مشخصی می باشد که به مرور زمان از نسخه های قدیمی به آخرین نسخه قابل اعتماد، یعنی نسخه 2.0 متحول شده است. در سالهایی نه چندان دور، یکی از مشکلات اساسی طراحان و برنامه نویسان صفحات وب، عدم وجود استانداردهایی برای استفاده از محتوای طبقه بندی شده دیگر سایتها و درج آنها در سایت های مربوطه بوده است. پس از بکارگیری این زبان در سایتهای مختلف و فراگیر شدن آن، به مرور زمان اکثر سایتها مطالب خود را به صورت طبقه بندی شده، نه تنها در داخل سایت خود، بلکه به صورت فایل هایی با استاندارد XML برای استفاده مجدد آنها در دیگر سایت ها، در دسترس عموم قرار می دادند. این مساله نه تنها از دوباره کاری مسوولین سایتها در زمینه جمع آوری و ورود اطلاعات اجتناب می کرد، بلکه برای بالا بردن Rank سایتها در Search Engine ها نیز بسیار مناسب بود. برای اثبات این ادعا در صورتی که برای مدت کوتاهی در سایتهای مختلف ایرانی و خارجی گشت و گذار نمایید، با تصاویر کوچکی مانند ، مواجه خواهید شد، این تصاویر در واقع لینک هایی به همان فایلهای RSS می باشند. در صورتی که بر روی آنها Click نمایید، یک متن که با استاندارد XML نوشته شده است را مشاهده خواهید نمود. دقت کنید که این فایل و محتوای آن، چندان برای کاربرانی چون شما که همیشه به دنبال زیبایی و خوانایی صفحات می باشید، باب طبع نخواهد بود!، ولی برای دیگر سایت ها، برای استفاده مجدد از محتوای موجود در آنها، بسیار حائز اهمیت می باشد.

با گذشت زمان، علاقه کاربران خانگی نیز به محتوای طبقه بندی شده این سایت ها افزایش یافت و نیاز به برنامه هایی که بتوانند به طور خودکار به این سایت ها متصل شده و این فایلها را بر روی رایانه شخصی منتقل نمایند، بوجود آمد. این برنامه ها متن اینگونه فایل ها را خوانده (Parse) و به شکلی مناسب برای خواننده قابل مشاهده می نمایند.

به عنوان نمونه، آدرس دو سایت را برای شما ذکر می کنم که می توانید برنامه های مربوطه را به طور کاملا رایگان! دریافت کرده و بر روی رایانه شخصی خود نصب نمایید. لازم به ذکر است که در آدرس اول، سورس برنامه مربوطه نیز به زبان Net. قابل بارگزاری (Download) می باشد:

http://www.RssBandit.org
http://www.RssReader.com

در انتها برای عزیزانی که علاقه مند مطالعه در زمینه استاندارد (زبان) RSS بوده و تمایل دارند که آشنایی بیشتری با تاریخچه و آخرین استانداردهای این زبان پیدا کنند، آدرس هایی را در ذیل مطلب تقدیم می نمایم:

http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss
http://www.xml.com/pub/a/2002/12/18/dive-into-xml.html
http://www.webreference.com/authoring/languages/xml/rss/intro

نویسنده : داریوش تصدیقی

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس