آشنایی با وب سرورهای مشهور دنیا


آشنایی با وب سرورهای مشهور دنیا


پس از آشنایی با نحوه ی عملکرد نرم افزار وب سرور در آموزش گذشته، پیش از این که بیشتر در مورد وب سرورها صحبت کنیم اجازه دهید تا شما را با وب سرورهای مشهور دنیا آشنا کنیم که تعدادشان زیاد هم نیست.

وب سرور آپاچی
این وب سرور از روی یک قبیله سرخپوستی آمریکایی نامگذاری شده است. وب سرور آپاچی به صورت اپن سورس و رایگان بوده که روی اکثر سیستم عامل ها از ویندوز گرفته تا مکینتاش و گنو/لینوکس مورد استفاده قرار می گیرد (البته در عمل آن را بیشتر روی لینوکس می بینیم.)

به خاطر داشته باشید
منظور از Open Source یا متن باز این است که توسعه دهندگان به سورس کد برنامه دسترسی داشته و در صورت نیاز می توانند آن ها را بسته به کار خود تغییر دهند.

در حقیقت وب سرور آپاچی به عنوان معروف ترین وب سرور در دنیا شناخته شده است و بیش از نیمی از سرورهای دنیا از این وب سرور استفاده می کنند (و تمرکز ما نیز بیشتر روی این وب سرور خواهد بود چرا که شما نیز حداقل در ابتدای کار بیشتر با آپاچی سر و کار خواهید داشت.)

وب سرور IIS
از جمله دیگر وب سرورهای معروف دنیا می توان به Internet Information Service که به طور خلاصه IIS نامیده می شود اشاره کرد. در واقع این وب سرور به صورت رایگان روی سیستم عامل های ویندوزی نصب می باشد و تخصصی که این وب سرور دارد پیشتیبانی از زبان هایNET. است اما این در حالی است که از دیگر زبان های برنامه نویسی نیز پشتیبانی می کند.

وب سرور Nginx
یکی دیگر از وب سرورهای رایگان و متن باز، وب سروری است تحت عنوان Nginx (به صورت انجین ایکس تلفظ می شود) که به خاطر عملکرد خوب و کاربری آسان آن مورد توجه قرار گرفته است و یکی دیگر از وب سرور های مشهور دنیا است. برای این که به اهمیت این وب سرو پی ببریم بایستی گفت وب سایت مشهوری همچون فیسبوک از این وب سرور استفاده می کند.

انجین اکس توسط یک برنامه نویس روس نوشته شد و با این هدف به وجود آمد که در عین مصرف منابع سخت افزاری کم، بازدهی فوق العاده ای به همراه داشته باشد. این وب سرور در واقع برای سرویس دهی به یک پرتال بسیار پرترافیک روسی به وجود آمد اما در ادامه به خاطر امکانات و توانایی هایش محبوب شد و در حال حاضر نیز به عنوان یکی از وب سرورهای محبوب به حساب می آید.

دیدگاهتان را بنویسید