آمانسیو اورتگا ثروتمندترین مرد جهان شد

ثروتمندترین مرد جهان

آمانسیو اورتگا ثروتمندترین مرد جهان شد

دیگر نباید بیل گیتس را ثروتمندترین مرد جهان بدانیم چرا که یک اسپانیایی جای او را گرفت. آمانسیو اورتگا بنیان‌گذار شرکت پوشاک زارا با ثروتی معادل 77.8 تا 79.5 میلیارد دلار اکنون ثروتمندترین مرد جهان است. مردی که بر خلاف بسیاری از ثروتمندان دنیا در یک خانواده فقیر بزرگ شده است.

یکی از خبرهای داغی که هم اکنون در سراسر جهان پخش می‌شود، صدرنشینی اورتگا (Amancio Ortega) در جدول رده بندی ثروتمندترین افراد جهان است اما شاید چیزی که جلب توجه می‌کند قصه زندگی پر فراز و نشیب اوست.

ثروتمندترین مرد جهان از خانواده ای فقیر برخواسته است

چندی پیش وب‌سایت بیزنس اینسایدر مطلب جالبی را درباره این مرد اسپانیایی نوشت. این مطلب با تیتر «ژنده پوشی که ثروتمند شد» به زندگی سخت آمانسیو اورتگا اشاره می‌کند و می‌گوید او در یک خانواده فقیر به دنیا آمد و پدرش با درآمد ماهانه 300 پزوتا حتی توان خرید یک شانه تخم مرغ را در دوران سخت پس از جنگ داخلی نداشت. آمانسیو در یکی از خاطرات خود نوشته است:

روزی همراه با مادرم برای خرید مواد غذایی به فروشگاه رفته بودیم اما فروشنده به مادرم گفت که نمی‌تواند در ازای مواد غذایی کارت شناساییش را گرو نگه دارد.

بله این بدین معناست که خانواده اورتگا حتی غذایی برای خوردن نداشتند؛ اما این روزهای سخت باعث شد که او از این اتفاقات پلی برای پیروزی خود بسازد و زندگی خود را تغییر دهد. آمانسیو از سیزده سالگی مشغول کار شد و در ابتدا به عنوان پیک فعالیت می‌کرد. باربری و دستیار خیاطی از دیگر مشاغلی بود که وی در آن دوران تجربه کرد.

ثروتمندترین مرد جهان در دهه 60 میلادی به دنیای پوشاک قدم گذاشت

در سال 1960 اورتگا به عنوان مدیر یک فروشگاه لباس انتخاب شد و این اتفاق نقطه عطفی در زندگی او بود. کار در این فروشگاه موجب شد تا وی به هزینه ارسال پارچه و همین‌طور هزینه زیاد خرید لباس پی ببرد. به این ترتیب اورتگا به این ایده دست یافت که پارچه‌های ارزان را می‌خرید و در خانه با کمک همسرش به صورت دستی لباس می‌دوخت و به فروش می‌رساند. سود حاصل از این کار به اندازه‌ای بود که آمانسیو اورتگا با آن یک کارخانه تولید پوشاک راه اندازی نمود و پس از مدتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای زارا محصول تلاش‌ها و ایده‌های ناب او بود. قابل توجه است که این ثروتمند اسپانیایی علاوه بر زارا چندین برند دیگر را نیز در اختیار خود دارد.

آمانسیو اورتگا که این روزها در شهر لاکرونا ساکن است، علاقه خاصی به ساده پوشی دارد و از کراوات زدن خوشش نمی‌آید و از دیده شدن در رسانه‌ها و مراکز عمومی نیز اجتناب می‌کند. همچنین شنیدنی است که اورتگا اعتقادی به تبلیغات ندارد و شرکت‌های او تنها 3 درصد از درآمد خود را صرف تبلیغات می‌کنند.

1395-06-23

دیدگاهتان را بنویسید