آپ تایم بودن هاست به چه معنی است

آپ تایم بودن هاست به چه معنی است ؟

در زمان خرید یک هاست جدید گزینه های بسیاری مد نظر گرفته می شوند. مانند میزان فضا، ترافیک ماهانه، اختصاصی یا اشتراکی بودن هاست و …. و میزان آپ تایم بودن سرور! اما آپ تایم بودن به چه معنی است؟

یکی از مسایل مهم در کیفیت میزان در دست‌رس بودن سرور است. معمولاً شرکت‌های ارائه دهنده ی خدمات هاستینگ از اصطلاح آپ تایم استفاده می‌کنند. اما اگر بخواهید در انتخاب هاست دقیق‌تر باشید باید توجه کنید که آپ تایم (Uptime) به معنی درصد زمان روشن بودن سرور است ولی چیزی که شرکت‌ها در هنگام استفاده از این اصطلاح مدنظرشان است درصد زمان در دست‌رس بودن سرور (Server Availability) است که باعث می‌شود وب‌سایت شما و فضای هاست‌تان از طریق اینترنت قابل مشاهده باشد.

مثلا ممکن است سرور روشن باشد اما به علت مشکلات شبکه، دیتاسنتر یا ایرادات نرم‌افزاری شما نتوانید به وب‌سایت‌تان دست‌رسی پیدا کنید. در نتیجه باید در مورد معنی این دو اصطلاح و تفاوت آن‌ها محتاط باشید. درصدهایی که برای آپ تایم یا در دست‌رس بودن سرور/هاست استفاده می‌شود به شما معیاری از مدت زمانی که سرور ممکن است در یک بازه‌ی زمانی مشخص در دست‌رس نباشد می‌دهد. به این زمان داون‌تایم (Downtime) می‌گویند:

آپ تایم  ۹۰٪ : سرویس ممکن است در ماه ۷۲ ساعت در دست‌رس نباشد.

آپ تایم  ۹۹٪ : داون‌تایم سرور در ماه ۷٫۲ ساعت است.

آپ تایم  ۹۹٫۹٪ : داون‌تایم ماهانه ۴۳٫۲ دقیقه است.

آپ تایم  ۹۹٫۹۹٪ : داون‌تایم ماهانه ۴٫۳۲ دقیقه است.

اما مسأله‌ای که مهم‌تر از مقدار این زمان است ساعت رخ دادن آن است. داون‌تایم یک سرور مطمئن که در یک دیتاسنتر حرفه‌ای نگه‌داری می‌شود بیش‌تر در زمان انجام عملیات نگه‌داری، به‌روزرسانی، ارتقای نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری، بکاپ‌‌گیری و از این قبیل از طرف مدیران سرور هاست شما و برای ارایه‌ی خدمات بهتر رخ می‌دهد. این گونه داون‌تایم‌ها معمولاً در خلوت‌ترین ساعت‌های شب اتفاق می‌افتند که برای بازدیدکنندگان سایت شما مشکلی پیش نیاید. اما اگر داون‌تایم مکرر در طول روز یا ساعات پرترافیک کار شما بروز کند به معنی نگه‌داری نامناسب سرور است که باید شما را نسبت به کیفیت خدماتی که از شرکت هاست خود دریافت می‌کنید به شک بیندازد.

دیدگاهتان را بنویسید