آیا ارتباطی میان کوالکام و عدم فروش تراشه های اگزینوس سامسونگ وجود دارد؟

تراشه های اگزینوس

آیا ارتباطی میان کوالکام و عدم فروش تراشه های اگزینوس سامسونگ وجود دارد؟

در سال‌های اخیر سامسونگ توانایی خود در تولید پردازنده‌ها و چیپست‌های مخصوص گوشی های هوشمند را اثبات کرده و به جرات می‌توان گفت چیپست‌هایی این شرکت، از اصلی‌ترین رقبای اسنپدراگون که توسط کوالکام تولید می‌شود، هستند. با این وجود احتمالا شما هم متوجه عدم فروش تراشه های اگزینوس به دیگر تولیدکنندگان تلفن های همراه (به جز تعدادی محدود مثل میزو) شده‌اید؛ اما علت چیست؟

درگذشته تصور می‌شد سامسونگ برای حفظ موقعیت خود در حوزه تراشه ها و تکنولوژی مرتبط با آنها با هیچ شرکتی همکاری نمی‌کند. اما بر اساس اطلاعاتی که اخیرا توسط “Korea Economic Daily” منتشر شده، به‌نظر کمپانی آمریکایی کوالکام مانع اصلی سامسونگ برای فروش این تراشه ها است.

سامسونگ تا 25 سال حق فروش تراشه های اگزینوس را ندارد!

با توجه به این اطلاعات، کوالکام قراردادی با سامسونگ امضا کرده که به واسطه آن، کره‌ای‌ها تا 25 سال حق فروش تراشه های اگزینوس به دیگر سازندگان تلفن های هوشمند را ندارد. به‌گفته کمیسیون تجارت منصفانه کره جنوبی (Fair Trade Commission) که منبع اصلی این اطلاعات بوده، کوالکام با قدرت و نفوذ خود در حوزه تراشه‌ها و سو استفاده از مجوز “standard-essential patent”، چنین حق غیر منصفانه‌ای را برای خود قائل شده است.

این تنها بخشی کوچک از پازل پیش رو است و پیش از این هم کوالکام بابت استفاده غیر منصفانه از موقعیت خود در بازار کره جنوبی، به پرداخت 900 میلیون دلار جریمه شده بود.

1396-01-08

دیدگاهتان را بنویسید