آیا روبات های قاتل جنگاور نزدیک تر از چیزی هستند که ما فکر می کنیم؟

 

killer robots

 "روبات های قاتل" ممکن است چیزی شبیه به یک فیلم علمی تخیلی به نظر برسند، اما آن ها واقعی هستند.

 بیش از 100 کارشناس برتر رباتیک در جهان نامه ای به سازمان ملل متحد نوشتند که اخیرا خواستار ممنوعیت توسعه ی روبات های قاتل هستند . اما آیا ترس آنها واقعا موجه است؟

 تانک های بدون سرنشین ؛ هواپیماهای بدون سرنشین که می توانند شورشیان را در یک جمعیت غیرنظامی قرار دهند و سلاح های کنترل شده که توسط "مغزهای کامپیوتری" کنترل می شوند ، همه از جمله تکنولوژی های هوشمندی هستند که توسط صنایع تسلیحاتی ساخته شده اند. بسیاری معتقدند که ما در حال وارد شدن به "جنگ جهانی سوم" هستیم.

 توبی ولش، استاد دانشگاه هوش مصنوعی در سیدنی در نیو ساوت ولز می گوید: "در هر حوزه میدان جنگ ، چه در هوا ، دریا، زیر دریا و یا در زمین – ارتش در سراسر جهان در حال نشان دادن نمونه اولیه سلاح های خود است. فن آوری های جدید به توسعه این انقلاب کمک می کنند. 

 یکی از پیشرفت هایی که به مخالفان دستگاه های قاتل گزارش داده می شود، مدل جنگی "شبکه عصبی" کلاشنیکف است.

 این دستگاه دارای یک مسلسل 7.62 میلی متری و یک دوربین متصل به یک سیستم کامپیوتری است که سازندگان آن ادعا می کنند می توانند قضاوت های هدف گیری خود را بدون کنترل انسانی انجام دهند.

Abesby Kalashnikov network model

 به گزارش خبرگزاری ، دولت روسیه، از "فن آوری های شبکه عصبی که به شناسایی اهداف و تصمیم گیری ها کمک می کنند" استفاده می کند.

 برخلاف یک رایانه معمولی که از دستورالعمل های پیش برنامه ریزی شده برای مقابله با یک محدودیت خاص و قابل پیش بینی استفاده می کند، یک شبکه عصبی می توند با شرایطی که ممکن است قبل از آن با آن مواجه نشده باشد سازگار باشد.

 سیستم های دفاعی اتوماتیک می توانند تصمیمات را بر اساس تجزیه و تحلیل یک تهدید – شکل ، اندازه ، سرعت و مسیر یک موشک ورودی  و … پاسخ مناسب را انتخاب کنند.
اما اشتباهات می توانند فاجعه آمیز باشند – کشتن شهروندان بی گناه ؛ تخریب اهداف غیر نظامی و حمله به یاران خودی می توانند نمونه ای از این این فاجعه باشند.

 با وجود این نگرانی ها، آخرین محصولات  Kalashnikov تنها سلاح های خودمختار و نیمه مستقلی نیستند که در روسیه آزمایش می شوند.

اورانیوم 9 یک وسیله نقلیه بدون سرنشین زمینی است و دارای یک تفنگ و توپ 30 میلی متری می باشد که می تواند از راه دور در فاصله تا 10 کیلومتری کنترل شود.

اما به هر حال چشم انداز سیستم های سلاح های خودمختار به طور ناگهانی منجر به تشدید تروریسم داخلی و یا جنگ سایبری می شوند و شاید این یکی دیگر از دلایل استفاده از این فن آوری جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید