اطلاعاتی از چیپست اسنپدراگون 670 کوالکام به بیرون درز کرد

چیپست اسنپدراگون 670 کوالکام

اطلاعاتی از چیپست اسنپدراگون 670 کوالکام به بیرون درز کرد

به تازگی اطلاعاتی از چیپست اسنپدراگون 670 کوالکام (Qualcomm Snapdragon 670) به بیرون درز پیدا کرده است. ظاهرا این چیپ بر پایه تکنولوژی 10 نانومتری به تولید خواهد رسید.

کوالکام اوایل سال جاری میلادی، در ماه مه بود که از پردازنده میان رده مدرن اسنپدراگون 660 خود پرده برداری کرد. این چیپست نسبت به نسل پیشین خود از قدرت به مراتب بیشتری برخوردار بود و متعهد می‌شد تا سطح گوشی‌های میان رده بازار را بالا‌تر ببرد. حال یک شایعه در چین شنیده می‌شود که ادعا می‌کند اطلاعاتی از نسل جدید آن یعنی چیپست اسنپدراگون 670 را در اختیار دارد. هرچند هنوز زود است بخواهیم در مورد آن سخن بگویید اما زمان،‌ خود ما را با همه چیز روبرو می‌سازد.

چیپست اسنپدراگون 660 کوالکام مبتنی بر تکنولوژی 14 نانومتری ساخته شده است. آن حاوی 8 هسته کریو 260 با سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز است. در واقع آن را باید نخستین عضو سری 600 چیپست‌های کوالکام دانست که از هسته‌های کریو استفاده می‌کنند. همراه با این هسته‌ها یک پردازشگر گرافیکی آدرنو 512 نیز به فعالیت می‌پردازد که در مقایسه با نسل پیشین خود، قادر به ارائه عملکرد 30 درصد بهتر است.

حال شایعات شنیده شده از سوی چین نشان می‌دهدن که چیپست اسنپدراگون 670 کوالکام یک پله پا را فرا‌تر گذاشته و مبتنی بر تکنولوژی 10 نانومتری به تولید خواهد رسید تا از نظر ابعاد و اندازه نیز آن به مراتب کوچک‌تر از پیش باشد. علاوه بر این شنیده می‌شود نسل جدید هسته‌های کریو نیز در آن جای خواهند گرفت. یک پیکربندی 8 هسته‌ای شامل 2 هسته قدرتمند کریو 360 و 6 هسته کم قدرت‌تر این چیپست میان رده را تشکیل خواهد داد.

این گزارش همچنین ادعا می‌کند که چیپ جدید کوالکام از تکنولوژی DynamIQ شرکت ARM بهره‌مند خواهد بود. آن نسل جدید پیکربندی بزرگ LITTLE است و به نظر می‌رسد منطعف‌تر از گذشته عمل خواهد کرد. علاوه بر این چیپست اسنپدراگون 670 حاوی نسل جدیدی از پردازشگر گرافیکی آدرنو خواهد بود. اینگونه به نظر می‌رسد که به جای یک پردازشگر سری 5 در اسنپدراگون 660، از یک پردازشگر سری 6 آدرنو بر روی این چیپ استفاده خواهد شد.

زمان رونمایی از چیپست اسنپدراگون 670

در هر صورت هرچه که هست، کوالکام احتمالا اوایل سال 2018 میلادی از این چیپست خود رونمایی کند. تنها چند ماه پس از آن نیز ما می‌توانیم انتظار عرضه گوشی‌های هوشمند مجهز به Snapdragon 670 را نیز داشته باشیم.

1396-06-09

دیدگاهتان را بنویسید