انتشار حجم عظیمی از داده های رصدی سیارات فراخورشیدی

سیارات فراخورشیدی

انتشار حجم عظیمی از داده های رصدی سیارات فراخورشیدی

اگر همیشه فکر کشف یکی از سیارات فراخورشیدی بوده‌اید، اکنون زمان عملی کردن آن فرا رسیده است. این بار نیازی نیست که یک محقق کاملا حرفه‌ای در این زمینه باشید و آموزش‌های لازم به شما داده خواهد شد؛ برای دانستن روش انجام کار، با ادامه مطلب همراه باشید.

تیمی از محققان دانشگاه‌های MIT، Carnegie Mellon و چند دانشگاه دیگر، مجموع داده‌های عظیمی از 61 هزار اندازه‌گیری مربوط به 1600 ستاره نزدیک را منتشر کرده‌اند. این داده‌ها، حاصل دو دهه رصد پیوسته توسط طیف‌سنج HiRES است که روی تلسکوپ ده متری کک در هاوایی نصب شده است. از این داده‌ها، برای کشف سیارات فراخورشیدی به روش سرعت شعاعی استفاده می‌شود. روشی که در آن، تلو تلو خوردن‌های کوچک ستاره به دقت ثبت می‌شود. حرکاتی که می‌تواند حضور یک سیاره در اطراف آن ستاره را تایید کند. چرا که هر دوی ستاره و سیاره به دور مرکز جرم مشترکشان می‌چرخند و نیروی گرانشی سیاره می‌تواند آن قدر قوی باشد که باعث نوساناتی در مکان ستاره شود.

یکی از محققان دانشگاه MIT، می‌گوید:

پس از مدتی دریافتیم که نیروی کافی برای تجریه و تحلیل تمامی داده‌های سیارات فراخورشیدی ر نداریم. به این دلیل تصمیم گرفتیم تا همراه با آزادسازی داده‌ها، نرم‌افزار متن‌باز و روش استفاده آن را نیز منتشر کنیم.

پیش از این، خود دانشمندان شروع به تحلیل داده‌ها کرده و بیش از 100 ستاره کاندید برای داشتن سیاره را مشخص کرده‌اند. از بین تمامی این کاندیدها تاکنون تنها وجود یک سیاره به اثبات رسیده است. سیاره‌ای که در اطراف ستاره GJ 411، چهارمین ستاره نزدیک به خورشید، در گردش است.

سیارات فراخورشیدی

وجود یک سیاره در اطراف یک ستاره، باعث می‌شود که هر دو جرم به دور مرکز جرم مشترکشان گردش کنند و در صورت هم‌راستایی صفحه مداری منظومه با ناظر زمینی، حرکت ستاره به صورت عقب و جلو رفتن مشاهده می‌شود. این حرکت با بررسی طیف ستاره و حرکت طیف آن به سمت طول موج های آبی و قرمز، تایید می‌شود.

کشف این ستاره، تاییدی دیگر بر این نظریه است که به طور کلی سیارات کوچک‌تر، به دور ستاره‌های کوچک‌تر در گردشند. این ستاره تنها 40 درصد جرم خورشید را داراست و سیاره آن نیز بسیار کوچک بوده و تنها در 10 روز، یک دور چرخش در اطراف ستاره را تکمیل می‌کند.

با توجه به اینکه داده‌ها شامل دو دهه رصد و طیف‌سنجی از این ستارگان است، تیم محققان این پروژه امید دارند تا با تحلیل کامل انها، سیارات فراخورشیدی بسیار بیشتری را کشف کنند. اینگونه با تایید هر سیاره جدید، برنامه‌هایی برای رصدهای دقیق‌تر آن صورت خواهد گرفت.

برای کسب اطلاعات کامل در مورد نحوه همکاری در این پروژه به این لینک که شامل دانلود نرم‌افزار و راهنمای استفاده از آن است، مراجعه کنید.

1395-11-27

دیدگاهتان را بنویسید