ایده مهندسی ایرانی برای بزرگترین حراجی اینترنت

ایده مهندسی ایرانی برای بزرگترین حراجی اینترنت

آقای امیدیار می خواهد دنیا را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل کند و حاضر است در این راه تمام دارایی اش را وقف کند

ده سال پیش یک مهندس نرم افزار فرانسوی ایرانی تبار که ساکن کالیفرنیا در آمریکا بود، در اوقات فراغت کار روزمره اش سیستم نوینی را برای داد و ستد اینترنتی براه انداخت.
پی یر امیدیار تنها ۲۸ سال داشت که در خلال یک تعطیلی طولانی آخر هفته برنامه اولیه سیستمی را نوشت که به حراجی eBay تبدیل شد. اما هنگام راه اندازی آن سایت در چهارم سپتامبر ۱۹۹۵ چنین نامی بر آن نهاده نشد. بلکه با نام بی پیرایه تر "شبکه حراج" (Auction Web) شناخته می شد.

روز افتتاحیه چندان موفقیت آمیز نبود. در حقیقت این سایت در ۲۴ ساعت اول حیاتش هیچ بازدید کننده ای را جذب نکرد.

اما ظرف چند هفته دهها قطعه برای فروش در آن عرضه شد، از جمله انباری در آیداهو و یک اتومبیل رولزرویس مدل ۱۹۳۷.

تا آخر سال ۱۹۹۵ چندین هزار حراج برگزار شد و بیش از صد هزار پیشنهاد قیمت از راه رسید. اکنون eBay در ۳۴ کشور دنیا ۱۵۷ میلیون نفر کاربر دارد و انتظار می رود امسال سود سالیانه آن به یک میلیارد دلار برسد.

چارلز آبرامز، مدیر پژوهش در موسسه گارتنر می گوید: "این سایت یقینا فرزند خلف عصر رونق شرکتهای اینترنتی است."

از افسانه تا واقعیت

درباره روزهای آغازین فعالیت "شبکه حراج" که در سال ۱۹۹۷ به eBay تغییر نام یافت، افسانه ها بافته شده است.


امروزه این سایت بیشتر از مجموع جمعیت ایران و بریتانیا کاربر دارد

بنا به یک افسانه، این سایت به آن دلیل پدید آمد که نامزد آقای امیدیار، پم وسلی، می خواست با کسانی که در سرگرمی وی در مورد مبادله بسته های شکلات شرکت Pez سهیم هستند، در ارتباط باشد.

این افسانه محصول مجریان روابط عمومی است ولی این مساله واقعیت دارد که اولین جنس فروخته شده در این سایت، جهت نمای لیزری شکسته آقای امیدیار بود که با وجود این که اساسا بی ارزش بود، ولی ۱۴ دلار فروخته شد.

بعد از این شروع حقیر، تحولات بزرگ یکی پس از دیگری از راه رسید:

  • این سایت در فوریه ۱۹۹۶ برای اولین بار از کاربران درصدی از حراجها را مطالبه کرد و به کسب و کاری واقعی تبدیل شد. همچنین یک سیستم بازخورد ارایه شد تا خریداران و فروشندگان بتوانند به یکدیگر رتبه بدهند. در ژوئن ۱۹۹۶ درآمد ماهیانه این سایت به ده هزار دلار رسید و باعث شد آقای امیدیار کارش را رها کند و تمام وقتش را صرف این پروژه کند. در سال ۱۹۹۷ این سایت که به تازگی eBay نامیده می شد، یک میلیونمین حراج خود را برای فروش یک اسباب بازی ساخته شده بر اساس شخصیتی کارتونی برگزار کرد. مگ وایتمن در سال ۱۹۹۸ به عنوان مدیر اجرایی به این شرکت پیوست. چندی بعد در همان سال این شرکت با یک میلیون کاربر ثبت نام شده، سهامی عام شد. در سال ۱۹۹۹ eBay در بریتانیا و آلمان سایت محلی دایر کرد و توانست بر نقص فنی بزرگی که این سایت را برای ۲۲ ساعت تعطیل کرده بود، فایق آید.
  • در سال ۲۰۰۱ این شرکت از Amazon به عنوان پر بیننده ترین سایت تجارت الکترونیکی سبقت گرفت و یک سال بعد سرویس Paypal را که مخصوص پرداخت پول از طریق اینترنت است، خرید، اما در ژاپن با مانع بزرگی مواجه شد و بعد از واگذاری عرضه رقابت به یاهو از آن بازار خارج شد.

رقابت بی سابقه

البته اوجگیری جهانی eBay با تحسین همگانی توام نبوده است. برخی از کاربران مخالف اتکای این سایت به ساز و کار بازخورد برای حذف سوداگران متقلب هستند و می خواهند این شرکت اقدامات قاطعانه تری برای مقابله با کلاهبرداری اتخاذ کند.

خانم وایتمن در هفت سال اخیر مدیر اجرایی این حراجی بوده و به یکی از زنان برجسته دنیای تجارت تبدیل شده است

جواهر فروشی Tiffany’s در آمریکا حتی سعی کرده است از eBay بخاطر فروش نسخه بدلی جواهراتش به دادگاه شکایت کند و خواستار غرامت یک میلیون دلاری برای هر قطعه بدلی شده است.

این سایت به نوبه خود می گوید که قرار گرفتن چنین اقلامی در حراجش ممنوع است و این حق را برای خود محفوظ می داند که آنها را بردارد.

اما چارلز آبرامز، از موسسه گارتنر عقیده دارد دستاورد eBay "توانبخشی به مصرف کنندگان و در وهله بعد کسب و کارهاست تا بتوانند در بازاری جهانی به شیوه هایی بی سابقه به رقابت بپردازند."

وی به بی بی سی گفته است: "اگر ۱۵ سال پیش می خواستم یک پلاک کمیاب خودرو را بفروشم، ناچار بودم به عتیقه فروشی محل بروم و خدا خدا کنم که بخشی از ارزش آن را به من بدهند. آن موقع بازاری انبوه فرارویم باز نبود."

اما آقای آبرامز عقیده دارد دیدگاه غالب قدیمی درباره eBay به عنوان پاتوقی برای افراد مایل به فروش اشیای کلکسیونی به سرعت منسوخ می شود، هر چند که این شرکت هنوز به روحیه اجتماع پرور خود مباهات می کند.

فروش فله ای

این تحلیلگر به بی بی سی گفته است که امروزه ۶۰ درصد آگهی های این سایت با ماشین نوشته می شوند، یعنی شرکتهای کوچک با استفاده از تازه ترین فناوری اینترنت آگهی ها را خودکار بهنگام کرده و نقش بسزایی در رونق تجارت الکترونیکی ایفا می کنند.

وی استدلال می کند که گام بعدی برای eBay این است که به بازاری برای کسب و کار شرکتها تبدیل شود و محملی را برای عرضه و خرید کلان کالا فراهم آورد.

شاید از بیرون به نظر آید که ما داریم زورگویی می کنیم، اما در دراز مدت می خواهیم مردم به مدد eBay رشد کنند و سودشان را به حداکثر برسانند. وقتی آنها رشد کنند، ما نیز رشد خواهیم کرد

ریچارد آمبروس، سخنگوی eBay

ریچارد آمبروس، سخنگوی این سایت تایید می کند که شرکتش می خواهد به کاربران این امکان را بدهد که تا بتوانند فله ای معامله کنند.

وی به بی بی سی گفته است: "اگر می خواهید مثلا ۵۰ هزار کیسه یا ۲۵ هزار آجر را بفروشید، می توانید این کار را در سایت ما انجام دهید، ولی تجربه جالبی نخواهد شد. ما در چند سال آینده، عمده فروشی را در این سایت آسان تر خواهیم کرد."

رمز رشد

آقای آمبروس می گوید که با وجود موقعیت برتر eBay در بسیاری از کشورها، ما در آسیا تحت فشار زیادی از سوی یاهو قرار داریم. ما در چین نبرد شدیدی با این شرکت داریم."

اوایل امسال eBay با گران کردن برخی از کارمزدهای خود خشم کاربران را برانگیخت. آقای آمبروس می گوید که هدف این بود که برخی از شیوه های محبوب برجسته نمایی آگهی های فروشندگان به دلیل کاربرد مفرط بی ارزش نشود.

وی به بی بی سی گفته است: "شاید از بیرون به نظر آید که ما داریم زورگویی می کنیم، اما در دراز مدت می خواهیم مردم به مدد eBay رشد کنند و سودشان را به حداکثر برسانند. وقتی آنها رشد کنند، ما نیز رشد خواهیم کرد."

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس