ایلان ماسک از سمت خود در تسلا برکنار شد!

ایلان ماسک

ایلان ماسک از سمت خود در تسلا برکنار شد!

بنیان‌گذار تسلا یعنی ایلان ماسک ، 45 روز برای کناره‌گیری از سمت ریاست هیئت مدیره این شرکت زمان دارد. ماسک همچنین به پرداخت 20 میلیون دلار جریمه شده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از توافق با ایلان ماسک برای کناره‌گیری او از سمت ریاست هیئت مدیره Tesla خبر داد. ماسک هم‌چنان مدیر عامل شرکت خواهد بود، اما برای حداقل 3 سال نمی‌تواند به جایگاه فعلی خود بازگردد. به علاوه، این مدیر ارشد باید 20 میلیون دلار به عنوان جریمه پرداخت کند.

ماسک که البته هنوز هیچ‌کدام از اتهامات وارده را رد یا تایید نکرده است، احتمالا به عنوان مدیر ارشد اجرایی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

قانون‌گذاران آمریکایی، این مدیر ارشد را بعد از چندین توییت در مورد خصوصی کردن شرکت، به گمراه کردن سرمایه‌گذاران متهم کرده و خواستار کناره‌گیری او از رهبری شرکت خودروسازی تسلا شده‌اند. ماه آگوست، ماسک در یک توییت به اقدام در جهت خصوصی کردن شرکت و تامین سرمایه مورد نیاز اشاره کرد بود.

SEC ادعا می‌کند که در آن زمان ماسک می‌دانست که این معامله بالقوه، «نامعلوم بوده و پیامدهای زیادی را به همراه دارد.» توییت ماسک باعث شده بود که در فاصله‌ای کوتاه، سهام Tesla بیشتر از 6 درصد افزایش پیدا کند تا در نتیجه آن، شاهد یک «اختلال قابل توجه در بازار» باشیم.

ماسک در تقریبا تمام جزئیات توسعه محصول و استراتژی فناوری تسلا دخالت داشته و به عنوان عامل اصلی زیان‌دهی شرکت به جای افزایش سرمایه شناخته می‌شود. علی‌رغم افزایش بدهی‌ها و هزینه‌ها، ماسک می‌گوید که کار نادرستی را انجام نداده و مدیران شرکت نیز پشتیبانی خود را اعلام کرده بودند.

تسلا

وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه به ماجرا گفت که ماسک معتقد است با صندوق سرمایه‌گذاری عربستان، یک معامله شفاهی به منظور تامین سرمایه مورد نیاز برای خصوصی کردن تسلا داشته است.

ماه گذشته، ایلان ماسک در یک پست خبری از تنظیم ملاقاتی در تاریخ 31 جولای برای تامین سرمایه مورد نظر خبر داد و گفت که بدون شک، این قرارداد با صندوق سرمایه‌گذاری سعودی بسته می‌شود. در سوی دیگر، SEC در پرونده خود بر علیه مدیر ارشد اجرایی تسلا می‌گوید ملاقات صورت گرفته بین ایلان ماسک و سرمایه‌گذار، فاقد گفتگو در مورد پایه‌ای‌ترین مسائل مطرح برای خصوصی کردن این شرکت بوده است.

تغییرات در هیئت مدیره تسلا با استقبال برخی سرمایه‌گذاران همراه شده است. “Aeisha Mastagni”، یکی از سرمایه‌گذاران تسلا، ضمن اشاره به نگرانی‌های خود در مورد توانایی هیئت مدیره در نظارت بر ماسک گفت: «مشکل [پیش روی] سرمایه‌گذاران این است که سرمایه‌گذاری در تسلا [به معنی] سرمایه‌گذاری در ایلان ماسک است.»

ظاهرا ماسک، کریس کلارک (دادستان سابق فدرال آمریکا) را برای دفاع از خود استخدام کرده است.

1397-07-09

دیدگاهتان را بنویسید