بازاریابی در وب سایت:تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت ها

 

بازاریابی در وب سایت:تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت ها

فرنود حسنی

 

آیا شما همه موارد مربوط به وبلاگ خود را پی گیری می کنید؟ در غیراینصورت شما موقعیت مناسبی را برای موثر کردن، دستیابی به ترافیک بالا و فروش خوب را از دست خواهید داد. این مقاله به شما کمک می کند تا ذهنیت بهتری نسبت به ترافیک بازدید هایی که از سایت شما می شود به دست آورید.

یک سرویس نمایش دهنده اطلاعات آماری در مورد وب سایت می تواند به شما برای رسیدن به اطمینان لازم جهت برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری هایی که در پیش دارید کمک نماید. پیش از اینکه نتیجه زحماتتان با شکست مواجه شود.

پی گیری و تحلیل ترافیک وب سایت نشان دهنده اهمیت و توجهی است که یک مدیر وب سایت برای کارش قائل است. شما ناگزیر از دانستن اطلاعات مختلف برای ارتقا وپیشرفت سایت خود هستید. آموختن اینکه کدامیک از روش ها توسعه و ترویجی تاثیر بهتری دارند و کدام راه برای تبلیغات فروش کالا ها موثر تر است از جمله نیاز های یک مدیر حرفه ای وب سایت است.

این اطلاعات شامل آمار هایی مختلفی همچون تعداد بازدید های واحد از سایت، کل بازدید ها، سایت هایی که واسطه ورود به سایت شما بوده اند، صفحات جذابی که بیینده ها از طریق آن وارد سایت شما می شود و صفحاتی که بازدیدکننده در آن سایت شما را ترک می کند و بسیاری دیگر از مواردی که می تواند به تحلیل و پی گیری وب سایت کمک کند می باشد.

دو راه و روش برای دست یابی به چنین اطلاعاتی وجود دارد.

1-     بوسیله اطلاعات آماری که شرکت های میزبان وب سایت ارائه می دهند.

برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب در لیست خدمات خود تهیه و ارائه گزارش های آماری در قالب تصاویر سه بعدی و جداول تفکیک شده را نیز لحاظ کرده اند. شما می توانید از میزبان وب خود در این مورد سوال کنید یا پیش از انتخاب میزبان وب داشتن چنین امکاناتی را برای انتخاب خود اولویت قرار دهید. این اطلاعات می تواند در باره سایت هایی باشد که بازدیدکننده ها را به سایت شما هدایت کرده اند و یا IP بازدیدکننده ها را در اختیار شما قرار دهند.

همچنین برخی از نرم افزارهای تحلیل وب می توانند گزارش های مختلفی از این دست را برای وب سایت شما تولید کنند. برخی از آنها عبارتند از:

http://www.webtrends.com
http://awsd.com/scripts/weblog
http://www.accessprobe.com

اگر میزبان وب شما سرویس های مورد نظر را ارائه نداد و شما نیز مایل به استفاده از نرم افزاهای موجود نبودید گزینه دیگری پیش روی شما خواهد بود.

2-     استفاده از سرویس های سایت های آمارگیری

سایت های مختلفی هستند که با تهیه نرم افزارهای آمارگیری تحت وب این امکان را بوجود می آورند تا شما با ثبت نام در آنها و استفاده از چند خط کد که در صفحات سایت خود می گنجانید اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید. استفاده از این گونه سرویس ها علی رغم مشکلات و گاه محدودیتهای موجود می تواند بسیار مفید باشد. سایت هایی که این گونه سرویس ها را ارائه می دهند معمولا مشتریان خود را در دو دسته می گنجانند و از دسته ای که سایت ها غیر تجاری دارند و تعداد بازدید کننده اشان کم است پولی دریافت نمی کنند.

در صورت استفاده از کدی که این سایت ها در اختیار شما می گذارد یک آیکن کوچک که نمادی از سایت است در سایت شما ظاهر خواهد شد. از جمله این سایت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

http://www.webtrendslive.com
http://www.hitbox.com
http://www.thecounter.com
http://counter.hitslink.com
http://www.webstat.com/

http://www.nedstatbasic.net
http://netsups.com

برای داشتن یک تحلیل خوب باید یک سری اطلاعات پایه ای در مورد آمار های ارائه شده داشته باشید.

بازدیدهای واحد یا UNIQUE VISIT

بازدید واحد عبارتست از هر یک کامپیوتری است که از آن برای ورود به سایت شما استفاده شده است. چه در این بازدید از تمام صفحات شما بازدید شده باشد و چه از یک صفحه، در طول 24 ساعت شبانه روز اطلاعات آماری مربوط به این بازدید تنها یک بار ثبت و محاسبه می شود.

بازدید از هر صفحه PAGEVIEW

عددی که در این نوع آمارگیری ارائه می شود عبارت از مشخصات صفحاتی است که توسط هریک از بازدید کنندههای  سایت شما رویت شده است.

این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا مشکلات مرور صفحات وب سایت خود را شناسایی کنید و اطلاعات لازم را برای جلب توجه بازدید کنندگان به صفحات ضعیف و علل توجه آنها به صفحات خاصی را دریابید.

HIT

عبارتست از تعداد مراجعاتی که بازدیدکنندگان بواسطه کلیک کردن بر روی یک صفحه، عکس و…انجام می دهند. گزارش از HIT برای میزبان های وب تنها به صفحات مورد بازدید خلاصه نمی شود مثلا می تواند گزارش تعداد دفعات دانلود یک فایل را ارائه دهد. اما سایت هایی کهHIT را نمایش می دهند معمولا فاقد چنین امکاناتی هستند.

REFERRER

این گزارش برای تعیین و شناسایی سایت هایی است که با استفاده از روش های مختلف زمینه ورود مخاطبانشان را به سایت شما فراهم می کنند.

مرورگر، بزرگنمایی و سیستم عامل

یکی از مهمترین نکاتی که می تواند در بهینه سازی طراحی سایت شما کمک کند دانستن اطلاعاتی راجع به مرورگر، بزرگنمایی و سیستم عامل به کار برده شده توسط کاربران می باشد برخی از سیستم های آمارگیری گزارش های خاصی در باره هریک از این موارد تولید می کنند.

 

  بازگشت به صفحه فهرست مقاله های حوزه IT

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *