بازاریابی در اورکات

بازاریابی در اورکات(www.orkut.com)

فرنود حسنی

شاید تا کنون نام سایت اینترنتی اورکات به گوش شما خورده باشد و شاید هم خود شما یکی از اعضای این سایت باشید به هر حال اورکات سایتی است که توسط یکی از موفق ترین شرکتهای فعال در حوزه وب راه اندازی شده. اورکات نام یکی از کارمندان شرکت گوگل است و این شرکت با سرمایه گذاری بر روی طرح این کارمند هم اکنون بزرگترین بانک اطلاعاتی  مشتریان بالقوه در موضوعات مختلف را در اختیار دارد.

در واقع اورکات شاخه ای از برنامه های توسعه گوگل بود که موازی با برنامه چی میل پیاده سازی و گسترش یافت و در برخی جنبه ها شباهت های فراوانی بین این دو طرح وجود داشت.

در آغاز راه اندازی سایت اورکات افراد بسیاری خرده می گرفتند که اورکات چیزی بیشتر از یک سایت دوست یابی نیست اما من پس از عضویت و مدتی بررسی و فعالیت در این سایت نظر آنها را رد کردم. گو اینکه پیش از این کارها هم بر این باور نبودم. اعتقاد کلی من بر این است که در دنیای پیچیده اقتصاد شبکه هیچ شرکتی بدون تفکراقتصادی و از سرخیرخواهی حاضر به سرمایه گذاری و سرویس دهی رایگان به مردم نیست و قطعاً اورکات نیز از جمله این اتفاقات است.

اورکات پیش از اینکه یک سایت دوست یابی باشد پشت آن یک تفکر حرفه ای از دنیای بازاریابی الکترونیکی حاکم است. همانطور که می دانید اولین شرط عضویت در این سایت دعوت شدن شما از جانب یکی از اعضای سایت است خود این مطلب باعث ایجاد یک جو کنجکاوی و جذبه در عضو شدن در این سایت است. برای شروع عضویت ارائه یک ایمیل به سیستم ضروری است و این ایمیل در واقع به عنوان مرکز ارتباطات ما بین شما،دیگران و اورکات خواهد بود.

اورکات به شما این امکان را می دهد که برحسب علاقه و تخصص خود گروههایی را راه اندازی کنید و یا در گروههای مورد نظر خود عضو شوید. همین کار باعث می شود اعضا اورکات بدون اینکه هیچ هزینه ای برای سایت داشته باشد بر اساس طبقه بندی های موجود سایت خود را به عضویت گروههای مختلف در آورند. در اورکات گروههای مختلفی در زمینه های کاری مختلف راه اندازی شده است از گروههای هنری تا گروههای متخصصان رایانه و علاقه مندان به ورزش در اورکات وجود دارند و حتی این امکان وجود دارد که افراد در چند گروه مختلف عضو شوند. این جداسازی و طبقه بندی خود کار و اطلاعات مفید چیزی است که هر مدیر بازاریابی آرزوی در اختیار داشتن حتی بخشی از آن را دارد.

از دیگر امکانات مناسب این سایت سرویس پست الکترونیک داخلی است که به شما اجازه می دهد نامه ای را به گروهی از افراد مورد نظر و یا همه افراد موجود در شبکه دوستان خود ارسال کنید. همچنین از طریق این سایت می توانید سمینار های، همایش ها و یا دستاوردهای علمی و تحقیقاتی خود را به اطلاع علاقمندان برسانید.

اورکات به شما امکان می دهند بر اساس کلید واژه گروههای تخصصی  زمینه کاری خود را پیدا کنید و برای آنها در مورد فعالیت خود توضیح دهید و آنها را به بازدید از سایت خود دعوت کنید.

همه این امکانات و بسیاری از سرویس های دیگر کمک بزرگی برای مدیران حرفه ای بازاریابی الکترونیکی است تا در برنامه های تحقیقات بازار خود از یک نمونه جهانی بهره مند شوند و بازار هدف خود را با توجه به ظرفیتهای این سایت و برداشت های خود از این سایت گسترش بخشند.

 

  بازگشت به صفحه فهرست مقاله های حوزه IT

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *