با این تکنولوژی، دوربین گوشی های هوشمند در آینده همانند چشم حشرات می شود

دوربین گوشی های هوشمند

با این تکنولوژی، دوربین گوشی های هوشمند در آینده همانند چشم حشرات می شود

یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در انتخاب موبایل، دوربین آن است. دوربین گوشی های هوشمند در دهه اخیر تحولات زیادی را به خود دیده‌اند و تکنولوژی جدید معرفی شده در نمایشگاه CES امسال نیز نوید ثبت تصاویری دقیق‌تر با سنسورهایی کوچک‌تر از حد طبیعی را می‌دهد.

چشم حشرات با چشم سایر جانوران تفاوت‌های ساختاری زیادی دارد. در حشراتی نظیر زنبور و پشه، ساختار چشم از هزاران اوماتیدی تشکیل شده و اطلاعات نورانی را به مغز ارسال می‌کند. هر اوماتیدی یک بخش از نور محیط را دریافت می‌کند و به عبارتی، تصویر به چندین موزاییک تقسیم شده و هر اوماتیدی یک موزاییک را به چشم ارسال می‌کند. مزیت این مکانیسم، مشاهده کامل و دقیق‌تر فضای اطراف جاندار به شمار می‌رود و پیشرفته‌تر از حالت فوکوس تک نقطه‌ای شناخته می‌شود.

دوربین گوشی های هوشمند

دوربین جدیدی که در نمایشگاه CES امسال مشاهده می‌شود ساختاری مشابه چشم حشرات داشته و تنها 2 میلی متر ضخامت دارد. گرچه این دوربین در حال حاضر تصاویری یک مگاپیکسلی ثبت می‌کند اما محققان معنقدند می‌توان کیفیت تصاویرش را تا چهار برابر ارتقا داد. جالب است بدانید سنسورهای دوربین کنونی ضخامتی در حدود 5 میلی متر دارند و اگر بخواهیم یک سنسور مشابه با چشم حشرات و با کیفیت برابر دوربین گوشی های هوشمند در اختیار داشته باشیم، ضخامت آن تنها 3.5 میلی متر خواهد بود. اما متاسفانه رزولوشن تصاویر این دوربین یک مگاپیکسلی بسیار پایین بوده و فعلا از آن می‌توان در خودروها، پرینترها و صنایع پزشکی استفاده کرد.

پیش از این هم سونی سنسور مشابهی تولید کرده بود که 2 میلی متر ضخامت داشت؛ اما آنچه در نمایشگاه الکترونیکی 2017 شاهد آن هستیم، ترکیبی از سنسور و لنز بوده که ضخامتی برابر با لنز تولیدی سونی است.

آیا شما به استفاده از لنزهای حشره‌ای در دوربین گوشی های هوشمند خوشبین هستید؟

فروشگاه اینترنتی جانبی کاملترین مجموعه عرضه باتری موبایل و  شارژر موبایل ، حامی گجت نیوز در پوشش خبری نمایشگاه سی ای اس 2017 (CES 2017)

1395-10-17

دیدگاهتان را بنویسید