بررسی میزان حضور خبرگزاری‌های ایرانی در وب

پنجشنبه، ۱ دیماه ۱۳۸۴
هدف از این یادداشت مقایسه میزان حضور خبرگزاری‌ها در محیط وب و رتبه‌بندی آنها براساس میزان صفحه‌های وب نمایه‌سازی شده است.

بررسی میزان حضور خبرگزاری‌های ایرانی در محیط وب بویژه گوگل
علیرضا نوروزی(دانشجوی دکترای علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی) – کتابدار پارسی
حضور یک کشور در محیط وب از لحاظ فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی اهمیت زیادی دارد. خبرگزاری‌های ایرانی از جمله سازمان‌هایی هستند که حضور ایران را در محیط وب بارزتر کرده و بسیاری از ایرانیان داخل و خارج کشور را به خود جلب نموده‌اند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اگرچه ایران به لحاظ میزان وب‌نوشت‌ها(وبلاگ‌ها) حضور خوب و موفقی در محیط وب داشته است، اما در حوزه‌های علمی و پژوهشی بسیار ضعیف عمل کرده است و بعد از پانزده سال از عمر وب هنوز هم اساتید دانشگاهی و دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف فاقد صفحه وب بوده و برخلاف دنیای غرب کمتر استادی منابع درسی و جزوه درسی خود را روی صفحه وب شخصی خود می‌گذارد.
هدف از این یادداشت مقایسه میزان حضور خبرگزاری‌ها در محیط وب و رتبه‌بندی آنها براساس میزان صفحه‌های وب نمایه‌سازی شده است.

برای رسیدن به این هدف، از موتور کاوش گوگل و از دستور (site:) استفاده شده است. با استفاده از این دستور، گوگل تعداد صفحه‌های وب نمایه‌سازی شده از هر خبرگزاری را به طور تقریبی نشان می‌دهد. به عنوان نمونه، برای بازیابی تعداد صفحه‌های وب نمایه سازی شده از خبرگزاری دانشجویان ایران از دستور site:isna.ir استفاده شده است. جدول زیر رتبه و تعداد صفحه‌های وب هر خبرگزاری را نشان می‌دهد. برخی از خبرگزاری ها مثل بازتاب وبگاه آئینه‌ای (Mirror website) دارند که وبگاه دوم آنها در این بررسی نادیده گرفته شده است.
جدول زیر نشان می دهد که خبرگزاری جمهوری اسلامی و خبرگزاری دانشجویان ایران بیشترین صفحه وب را منتشر کرده و بالاترین میزان حضور را در محیط وب دارا هستند.

یکی از معیارهای مهم و اساسی در رتبه‌بندی صفحه‌های وب(هنگام جست‌وجوی یک موضوع توسط کاربران اینترنت) عنوان صفحه وب است.
نگاهی به عنوان صفحه‌های وب نمایه‌سازی شده از خبرگزاری‌های ایرانی در گوگل نشان می‌دهد که خبرگزاری کانون دانش آموزی از آدرس وبگاه خود، اخبار فناوری اطلاعات از عنوان انگلیسی خود، خبرگزاری آزاد از عنوان انگلیسی و آدرس وبگاه خود، خبرگزاری قرآنی از عنوان فارسی خود، شبکه خبر دانشجو از آدرس وبگاه خود، خبرگزاری موج از عنوان فارسی خود، خبرگزاری فارسی از عنوان فارسی و انگلیسی خود، خبرگزاری کشاورزی ایران از عنوان انگلیسی خود به جای عنوان اخبار(عنوان صفحه‌های وب) استفاده کرده‌اند. صفحه‌های وب نمایه سازی شده از خبرگزاری جامعه جوانان ایرانی نیز وضعیت خوبی ندارد.

گویا متخصصان این خبرگزاری ها نسبت به اهمیت اَبربرچسب عنوان (Title Tag) در بازیابی اطلاعات در موتورهای کاوش بی‌اطلاع بوده‌اند و این فاجعه است، یا این که عمداً از این عنوان‌های تکراری استفاده کرده‌اند که باز فاجعه است. در هر حالت این کار اشتباه است و رتبه اخبار آنها را هنگام جست‌وجوی کلیدواژه‌های جست‌وجو پایین می‌آورد. به دیگر سخن خوانندگان خود را از دست می‌دهند.

سایر خبرگزاری‌ها از جمله خبرگزاری ورزش ایران نیز از عناوین تکراری استفاده کرده‌اند. خبرگزاری دانشجویان ایران نیز عنوان انگلیسی خود را در عنوان اخبار تکراری می‌کند که این کار غیرضروری است. حال آن که می‌توان عنوان هر خبر را در قسمت ابربرچسب عنوان به کار برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس