بودجه شهرداری سه هزار میلیارد تومان کسری دارد

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران که هم به خاطر انتصاب‌ها و هم به سبب غیبت‌هایش در صحن شورا با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده بود، دیروز درجمع خبرنگاران رسانه‌ها حاضر شد تا به سوالات آنها پاسخ دهد؛ سوالاتی از فساد تا سرنوشت نیروهای مازاد و شفاف‌سازی در قراردادهای شهرداری.
 
حجت‌الله میرزایی در این نشست در مورد وعده شهردارتهران درخصوص ثبت قراردادهای بالای یک میلیارد تومانی شهرداری در سایتی مخصوص گفت: همان‌طور که می‌دانید، متاسفانه فساد در شهرداری در سال‌های گذشته دامنه گسترده‌ای پیدا کرده بود. البته ممکن است در تمام دستگاه‌ها فساد وجود داشته باشد ولی شهرداری‌ها یکی از گلوگاه‌های افزایش فساد هستند و شهرداری تهران در این موضوع پیشتاز است. برای همین شهردار تهران از همان ابتدای کار تاکید ویژه‌ای روی از بین بردن ریشه‌های فساد و شفاف‌سازی داشتند که سامانه یادشده دستاورد همین نگاه است.
 

وی با بیان اینکه سامانه‌ای با نام «شفاف» هم اینک راه‌اندازی شده و برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز قراردادهای بالای یک میلیارد تومانی خود را روی این سایت بارگذاری کرده‌اند، در پاسخ خبرنگاری که مدعی بود برخی سازمان‌ها، قراردادهای خود را فازبندی می‌کنند تا به مرز یک میلیارد نرسد و لازم به افشای آن در این سامانه نباشد، گفت: اینگونه نیست که نظارتی روی قراردادها نباشد. هم سازمان بازرسی شهرداری و هم سازمان بازرسی روی قراردادهای منعقد شده نظارت دارند و چنانچه به چنین مواردی بربخورند با آن برخورد خواهند کرد.
 

کسری بودجه ٣ هزار میلیاردی
 

به گفته وی برنامه سوم توسعه شهرداری تا پایان آذرماه به اتمام رسیده و تقدیم شورا خواهد شد. وی همچنین با اعلام خبر تدوین «بودجه» سال ٩٧ شهرداری تهران به کسری بودجه در سال ٩۶ اشاره کرد و گفت: بودجه ٩۶ با کسری قابل‌توجهی مواجه است، چرا که براساس مصوبه برنامه ششم، سهم کلانشهرها از درآمد مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا کرده که با این شرایط درآمد شهرداری تهران نیزحدود ٢هزار میلیارد تومان کاهش پیدا می‌کند. ضمن آنکه با توجه به رکود مسکن، فروش تراکم به صورت قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده و شهرداری تهران در این زمینه هم با کاهش هزارمیلیارد تومانی، تامین منابع مواجه شده است. به بیانی فکر می‌کنم امسال با کسری بودجه ٢ تا ٣ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو خواهیم بود.
 

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به بودجه ٩۶ مجبور شدیم بودجه ٩٧ را با چشم‌انداز یک بودجه انقباضی ببندیم و به احتمال زیاد بودجه ٩٧ بدون افزایش، تنظیم و به صحن شورای شهر ارایه می‌شود. در واقع پروژه‌های فاقد اولویت و بخشی از بودجه غیرماموریتی از اولویت خارج می‌شوند. معاون شهردار تهران با بیان اینکه یکی از منابع اصلی درآمد شهرداری حاصل از عوارض است، تصریح کرد: شهروندان با توانایی مالی و استفاده از خدمات شهری آن را تامین می‌کنند، البته بخشی از آن توسط دولت‌ها و مشارکت‌های مالی خصوصی تامین می‌شود. در گذشته ٨٠درصد بودجه شهرداری تهران متکی به ساخت‌وسازها بود، اما امروز این موضوع نه امکان‌پذیر است و نه مطلوب، زیرا این اقتصاد فسادآور است.
 

تغییرات ١٠٠ روزه شهرداری
 

معاون شهردار تهران همچنین درخصوص ارایه گزارش ١٠٠ روزه درباره اقدامات انجام شده توسط شهردار تهران، گفت: شورای شهر پنجم در ابتدای فعالیت خود، شهردار را موظف کرد تا گزارشی از وضعیت شهرداری در شروع کار و سپس پس از ١٠٠ روز ارایه دهد تا میزان تغییرات صورت گرفته مشخص شود. بر همین اساس پنجم دی‌ماه باید گزارشی درباره تغییر و تحول‌های صورت گرفته ارایه شود. معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه اصلاح ساختار سازمانی در شهرداری بسیار ضروری است، اضافه کرد: واقعیت این است که هم‌اینک ساختار با ماموریت‌های شهرداری تناسب ندارد. به همین منظور، ساختار سازمانی شهرداری نیازمند بازنگری جدی در تعداد سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه است.
 
در واقع باید در این زمینه چابک‌سازی صورت گیرد و بر ماموریت‌های اصلی و اثربخش توجه ویژه‌ای انجام شود. حتی ممکن است تعدادی از شرکت‌ها در هم ادغام شوند. وی در همین خصوص و در مورد نیروهای مازاد شهرداری نیز گفت: منظور ما تعدیل نیروها نیست بلکه می‌توانیم رده‌های سازمانی پرسنل را بازنگری کنیم. به عنوان مثال، در برخی از ادارات، فعالیت و تشکیلات موازی مشغول به کار هستند که ماموریت آنها مشخص نیست. بسیاری از آنها لازم نیست به صورت ستادی فعالیت کنند، اما این کار را انجام می‌دهند. مثلا حوزه مربوط به خدمات بانوان یکی از این موازی‌کاری‌هاست.
 
از آنجایی که در دوره قبل مسوول امور بانوان یکی از نزدیکان شهردار گذشته تهران بود، به طور طبیعی تمامی نهادهای مرتبط از وی تبعیت می‌کردند و همین باعث کاهش راندمان اثربخشی این نهادها و خدمات ارایه شده بود. اما در کل؛ شهرداری تهران مشاوری در امور بانوان و یک اداره کل دارد که این موضوع باید یکسان‌سازی شود، زیرا ارزیابی مثبتی از این تشکیلات وسیع وجود ندارد. اما سهم درآمد پایدار در بودجه سال آینده شهرداری چقدر خواهد بود ؟ سوالی که میرزایی در پاسخ به آن گفت: اگر درست به خاطر داشته باشم سهم درآمدهای پایداری که شورای شهر برای ما تعیین کرده ۴٠ درصد است.
 
یعنی باید ۴٠ درصد بودجه سال آینده از طریق درآمدهای پایدار و به شیوه‌هایی چون دریافت عوارض از اقشار برخوردار و ثروتمندان و نظایر آن تامین شود. اما در عمل فکر نمی‌کنم این امر شدنی باشد!
 

همین اظهارات باعث شد تا انتقادهایی از سوی خبرنگاران مطرح شود. میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه شما می‌خواهید تمام هزینه‌های شهر را از مردم بگیرید و این به معنای گران شدن هزینه زندگی در شهر تهران است، گفت: ما هرگز قائل به گران شدن شهر تهران نیستیم. روش‌ها و ابزارهایی که اعلام می‌شود را ما ناشی از اقتصاد لیبرال می‌دانیم و آن را قبول نداریم، بلکه سازوکارهای نهادی باید اصلاح شوند. البته سهم مالی مردم هم باید عادلانه باشد. هم‌اکنون این سهمی که از سوی مردم پرداخت می‌شود عادلانه نیست. در گذشته ٢٢٠ هزار نفر بخش عمده‌ای از منابع مالی شهرداری تهران را در قبال دریافت پروانه ساخت تامین می‌کردند، اما امروز این موضوع امکان‌پذیر نیست و باید سهم مالی تمامی شهروندان مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *