تاریخچه سیستم عامل موبایل سیمبیان

تاریخچه :

در سال 1980 دیوید پاتر شرکت نرم*افزاری Psion را پایه*گذاری کرد.
Psion در سالهای 1991 تا 1998 دستگاههای سری 3 را می*ساخت که سیستم عامل EPOC16 روی آن بود. EPOC 16 بیشتر با نام SIBO شناخته می*شود.
در سال 1997 همراه با معرفی دستگاههای سری 5 نسخه 3.1 از سیستم*عامل EPOC ارائه شد، که اولین نسخه از مجموعه سیستم*عامل*های EPOC 32 بود. بعد ویرایش 4 از سیستم*عامل EPOC بر روی ژئوفاکس 1 و اورگون اوزاریس ارائه شد.
در سال 1998 شرکت سیمبیان با مسئولیت محدود با مشارکت اریکسون ، نوکیا ، موتورولا و پسیون به منظور ایجاد همبستگی بین دستگاههای PDA و تلفن*های همراه تأسیس شد.
در سال 1999 ویرایش 5 سیستم*عامل EPOC ارائه شد که با نام ER5 بر روی سری*های 5mx ، سری 7 ، ریوو ، نت *بوک ، نت *پد ، اریکسون MC218 و اریکسون R380 قرار داده شده بود.
در سال 2000 ویرایش یونی کد از سیستم عامل EPOC 5 به نام ER5U بر روی اریکسون R380 ارائه شد. که سیستم عامل بازی نبود، یعنی شما نمی*توانستید سیستم*عامل را دوباره نصب کنید.
در همان سال سیمبیان 6.0 و 6.1 ارائه گردید که هنوز عده*ای آن را به همان نام ER6 می*شناختند. اولین تلفن همراه بازی که ارائه شد نوکیا 9210 بود که بر روی آن سیمبیان 6 .0 قرار داشت.
در سال 2003 نسخه*های 7.0 و 7.0s از سیستم عامل سیمبیان ارائه گردید. در سال 2004 پسیون سهام خود در شرکت سیمبیان را واگذار کرد و در همان سال اولین کرم سیستم عامل سیمبیان به نام Cabir بوجود آمد که توسط موبایل*های مجهز به بلوتوث برای گسترش خود و آلوده*کردن دیگر تلفن*های همراه بلوتوث*دار نزدیک به خود استفاده می*کرد.
در سال 2004 ویرایش 8.0 سیستم*عامل سیمبیان ارائه شد. یکی از عمده*ترین مزیت*های آن انتخاب بین دو نوع کرنل EKA2 , EKA1 است. البته کرنل EKA2 همراه با سیمبیان ویرایش 8.1b منتشر شد. از دید کاربر این دو نوع کرنل تفاوت بسیاری ندارد، اما از لحاظ داخلی اختلافات بسیاری بین آنها است. البته بیشتر سازندگان تلفن*های همراه برای اینکه سازگاری تلفن*های خود را با درایور*های دستگاههای قدیمی حفظ کنند، هنوز از کرنل EKA1 استفاده می*کنند. اما کرنل EKA2 مزایای بیشتری را ارائه می*کند که گاه اهمیت آن از این سازگاری*ها بیشتر است.
در سال 2004 ویرایش اصلاح*شده*ای از ویرایش 8.0 با شماره 8.1 منتشر شد. که البته دو نسخه 8.1b , 8.1a داشت که به معنی تفاوت در کرنل*هاست، بطوریکه کرنل اولی EKA1 بود و دومی EKA2 . در مورد نسخه 8.1b که کرنل EKA2 داشت باید گفت که با اینکه لایه امنیتی جدیدی نداشت اما سازندگان ژاپنی تلفن*های همراه به خاطر خصوصیت زمانی واقعی آن به شدت به آن علاقه نشان دادند، اما عیب بزرگ آن این است که اجازه نصب نرم*افزارهای باز را نمی*دهد.
ویرایش 9.0 سیمبیان در اواخر سال 2004 فقط بخاطر بعضی تحقیقات داخلی در شرکت سیمبیان ایجاد شد و بکار گرفته شد.
در اوایل سال 2005 انتشار نسخه جدیدی از سیستم*عامل سیمبیان به نام 9.1 اعلام شد. بهسازی*های عمده*ای بر روی آن صورت گرفته است. این بهینه*سازی*ها شامل اصلاح بسیاری از نرم*افزار*ها، امنیت بیشتر و پشتیبانی بیشتر از نرم*افزار نویسان و کاربران می*باشد. اما مشکل این است که نسخه جدید باینری ARM EABI به این معناست که نرم*افزار*نویسان باید ابزارهای خود را پیشرفته*تر کنند و لایه امنیتی جدید آنها را ناچار خواهند کرد که کدهای خود را دوباره از نو بنویسند. احتمالاً مدل N91 نوکیا اولین تلفن همراه دارای این نسخه خواهد بود و گفته می*شود که پس از آن مدل P990 سونی اریکسون هم با این سیستم*عامل ارائه خواهد گردید.
البته باید بخاطر داشته باشید که در نسخه*های باینری سیستم عامل سیمبیان تلاش بر این است که سازگاری با نسخ قبلی همچنان حفظ شود. و گرچه در ویرایش 9.0 مجبور به اصلاح یا تغییر بعضی از ابزارهای برای پاسخگویی به نیازمندی*های جدید در زمینه ایمنی و نرم*افزار*های هستید اما در کل تغییر نسخ ARMv4 به نسخ ARMv5 به این سازگاری*ها آسیب چندانی نمی*زند و باز هم می*توانید نرم*افزار*های نسخ پایین*تر را بر روی نسخ بالاتر از سیستم*عامل سیمبیان نصب کنید.

مقاله بالا بخشی از پایان نامه سیستم عامل سیمبیان می باشد
منبع سایت www.iran24h.com

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس