تبدیل ادرار به آب آشامیدنی با دستگاهی که با انرژی خورشید کار می‌کند

تبدیل ادرار به آب آشامیدنی

تبدیل ادرار به آب آشامیدنی توسط دستگاهی که از انرژی خورشید نیرو می‌گیرد

تبدیل ادرار به آب آشامیدنی! بله کاملا درست است هیچ اشتباهی در نگارش این عنوان انجام نشده و شما هم هیچ اشتباهی در خواندن آن نکرده‌اید. اگر هم در این مابین اشتباهی صورت گرفته باشد از طرف محققان بلژیکی بوده که چنین پژوهشی انجام داده‌اند!

دانشمندان یکی از دانشگاه‌های بلژیک با استفاده از یک ماشین با انرژی خورشیدی توانستند ادرار را به آب آشامیدنی قابل شرب تبدیل کنند. آنها این دستگاه را در جشنواره 10 روزه تئاتر و موسیقی که در شهر خنت بلژیک برگزار شد، به صورت عملی به کار گرفتند. این آزمایش موفقیت آمیز بود و این محققان توانستند که 1,000 لیتر آب غیر مصرفی و ناسالم را بازیابی کنند. این آب قابل شرب سالم از ادرار کسانی به دست آمد که در چند روز این جشنواره، آبجوهای بلژیکی را مصرف کرده و سپس آن را دفع کرده‌اند.

تبدیل ادرار به آب آشامیدنی توسط برخی محققان بلژیکی با موفقیت انجام شد

پژوهشگران این دانشگاه با استفاده از تقطیر غشایی توانستند 95 درصد از آمونیاک موجود در ادرار این افراد را از بین ببرند. شکل کلی کار بدین صورت بود؛ ادرار این افراد در یک مخزن بزرگ جمع آوری شده و توسط یک دیگ بخار خورشیدی گرم می‌شود. ادرار گرم شده در این دیگ از طریق یک غشای جدا کننده، آب و همچنین مواد مغذی دیگری از جمله نیتروژن و پتاسیم را که می‌تواند به عنوان کود انسانی مورد استفاده قرار گیرد به صورت مجزا از هم تفکیک کرده و قابل استفاده می‌کند.

هدف فعلی این است که مدل‌های بزرگتری از این دستگاه در فرودگاه‌ها و سالن‌های ورزشی نصب شود تا بتوان تبدیل ادرار به آب آشامیدنی را وارد فاز جدیدی کرد. این دانشمندان سعی دارند تا از این طریق به جوامع روستایی کشورهای در حال توسعه کمکی کرده و در کمترین زمان ممکن، آب آشامیدنی سالمی در اختیارشان گذارند؛ اما این که تا چه اندازه میل به استفاده از چنین آبی وجود خواهد داشت گمان می‌کنم در هاله‌ای از ابهام باشد. فعلا این را بدانید که تبدیل ادرار به آب آشامیدنی با موفقیت انجام شده است.

1395-05-18

دیدگاهتان را بنویسید