تلسکوپ هابل تصویر یک لبخند فضایی را ثبت کرد! | گجت نیوز

تلسکوپ هابل تصویر یک لبخند فضایی را ثبت کرد!

تلسکوپ هابل تصویر یک لبخند فضایی را ثبت کرد!

لبخند فضایی اسمی است که علاقه‌مندان برای یکی از تازه‌ترین تصاویر تلسکوپ فضایی هابل ناسا انتخاب کرده‌اند؛ در این تصویر شگفت‌انگیز یک صورت خندان فضایی به خوبی قابل‌مشاهده است.

لبخند فضایی نام عکسی خیره‌کننده از تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) است که در میان دریایی از ستاره‌ها و کهکشان‌های موجود در فضای اطراف زمین، یک صورت خندان را به ما نشان می‌دهد.

تصویر لبخند فضایی که به تازگی منتشر شده، به خوشه کهکشانی SDSS J0952+3434 مربوط می‌شود و هماهنگی تصادفی دو نقطه درخشان بر روی یک منحنی نورانی آن را شبیه به صورتی خندان کرده است. محققان اعلام کرده‌اند که هرکدام از قسمت‌های نورانی این صورت دیدنی متعلق به سیستم‌هایی ستاره‌ای در فاصله‌هایی بسیار دور از زمین هستند.

تصویر اصلی لبخند فضایی

تلسکوپ هابل تصویر یک لبخند فضایی را ثبت کرد!

بر اساس توضیحات ناسا به نظر می‌رسد که قسمت منحنی مانند دهان این صورت متعلق به کهکشانی است که نور آن قبل از رسیدن به ما از نزدیکی یک جرم عظیم عبور کرده و به واسطه میدان گرانشی این جرم به شکل یک خط انحنادار درآمده است.

ستاره‌ها در هنگام تولد از قسمت‌هایی از کهکشان‌ها به نام «پرورشگاه‌های ستاره‌ای» (Stellar nurseries) خارج می‌شوند؛ این نوع فضاها شامل ابرهای عظیمی از گاز هستند که در طول زمان، تحت تاثیر میدان‌های گرانشی تغییر شکل داده و بستری را برای تولد ستاره‌های جدید فراهم می‌کنند. رصد این ابرهای عظیم ابهامات موجود در مورد طریقه شکل گرفتن ستاره‌ها را برطرف می‌کند و چرخه حیات کهکشان‌ها را به ما نشان می‌دهد.

تلسکوپ هابل هم دقیقا در حال بررسی این بخش از اتفاقات در جریان در فضای اطراف زمین بود که تصویر لبخند فضایی را با استفاده از دوربین مخصوص WFC3، در منطقه‌ای مربوط به تعداد زیادی پرورشگاه ستاره‌ای به ثبت رساند.

1397-08-16

دیدگاهتان را بنویسید