جزئیات پردازنده تراشه کایرین 980 هواوی سرانجام مشخص شد

تراشه کایرین 980

جزئیات پردازنده تراشه کایرین 980 هواوی سرانجام مشخص شد

هواوی طی رویدادی رسمی در چین، سرانجام اطلاعات کامل مربوط به فرکانس هسته‌های پردازنده در تراشه کایرین 980 (HiSilicon Kirin 980) را اعلام کرد.

کایرین ۹۸۰ نخستین تراشه 7 نانومتری دنیا برای گوشی های هوشمند است که پیش‌تر شاهد معرفی آن در نمایشگاه ایفا 2018 بودیم. این چیپ جدید علاوه بر قدرت بالاتر در مقایسه با نسل قبل، مصرف برق بسیار پایین‌تری نیز دارد. پیش‌تر به صورت کامل با این تراشه آشنا شدیم. حالا نیز هواوی طی رویداد “Knowledge-core” در چین، فرکانس هسته‌های پردازنده تراشه کایرین 980 را مشخص کرده است.

تراشه کایرین 980

از آنجایی که پردازنده از سه خوشه تشکیل شده است، فرکانس هرکدام از آنها نیز با دیگری تفاوت دارد. ظاهرا دو هسته پرقدرت Cortex-A76 با کلاک 2.6 گیگاهرتز و دو هسته Cortex-A76 با کلاک پایین‌تر 1.92 گیگاهرتز، مسئول پردازش وظایف سنگین‌تر هستند. چهار هسته Cortex-A55 نیز با کلاک 1.8 گیگاهرتز، عمده وظایف معمول را مدیریت خواهند کرد.

واضح است که هسته‌های 2.6 گیگاهرتزی فقط برای وظایف سنگین کوتاه همچون اجرای اپلیکیشن ها یا دستورات سنگین‌تر دیگر به کار گرفته می‌شوند، در حالی که اغلب کارها توسط هسته‌های 1.92 گیگاهرتزی و خوشه کم‌مصرف‌تر مدیریت خواهند شد. هواوی می‌گوید فعالیت هم‌زمان تمام هسته‌های پردازشگر، یک سناریوی بسیار نادر است چرا که مصرف برق و پراکندگی هواوی گرم، به صورت مستمر افزایش پیدا می‌کند. به هر صورت، هسته‌های Cortex-A76 بزرگ هستند و همین موضوع باعث شده است سازندگان، آنها را به دو خوشه جداگانه تقسیم کنند.

1397-06-15

دیدگاهتان را بنویسید