جلبک آسپاراگوپسیس و کاهش 99 درصدی متان دامی!

جلبک آسپاراگوپسیس

جلبک آسپاراگوپسیس و کاهش 99 درصدی متان دامی!

جلبک آسپاراگوپسیس گونه‌ای جدید از جلبک دریایی است که با افزودن آن به خوراک دام می‌توان به طرز چشمگیری از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو زمین کاست.

دامپروری یکی از فعالیت‌های بنیادین بشر بر روی زمین بوده است. پژوهشگران معتقدند که بخش دامپروری مسئول تولید 5 درصد گازهای گلخانه‌ای است، اما اخیرا گونه‌ای از جلبک دریایی موسوم به جلبک آسپاراگوپسیس کشف شده است که با افزودن آن به خوراک دام می توان تا 99 درصد از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از بخش دامپروری را کاهش داد.

کشف یاد شده متعلق به موسسه تحقیقاتی CSIRO در استرالیا است. براساس گزارش منتشر شده توسط این موسسه، با افزودن مقدار کمی جلبک دریایی به خوراک دام، مخصوصا خوراک گاوها، می‌توان تا 99 درصد از انتشار متان در بخش دام کاست که این رقم می‌تواند تاثیرات مثبت چشمگیری در تغییرات جوی داشته باشد و از سوی دیگر برای کشاورزان نیز مفید خواهد بود.

طبق گزارش یاد شده، در حدود 90 درصد انتشار این گاز از طریق دهان و با آروغ زدن دام خارج می شود. متان گاز خطرناکی است و 28 برابر قوی‌تر از گاز دی اکسید کربن است. وقتی گاو آروغ می‌زند تا گاز متان خارج شود، در حدود 15 درصد انرژی مواد غذایی که مصرف کرده و می‌توانست به گوشت تبدیل شود، از بدن دام خارج می گردد.

البته طی دهه‌های گذشته، محققان می‌دانستند که افزدون جلبک به غذای دام منجر به کاهش چشمگیر در خروج متان از بدن گاو می‌شود، که فضای پاکیزه‌تر در محیط دامپروری و نیز گوشت باکیفیت‌تری را در پی خواهد داشت. تست‌های اولیه نشان داده بود که افزودن جلبک تا 20 درصد منجر به کاهش متان ناشی از فعالیت گوارشی دام می‌شود. اما اخیرا پژوهشگران بار دیگر دست به کار شدند و با تست انواع جلبک‌ها در صدد یافتن بهترین گونه در این زمینه برآمدند.

جلبک آسپاراگوپسیس و کاهش 99 درصدی متان

آسپاراگوپسیس تاکسیفورمیس، بهترین گونه از این جلبک‌ها بود. این گونه در سواحل استوایی کویینزلند رشد می‌کند و نتیجه آزمایش‌ها نشان داد تا 99 درصد به کاهش متان در فعالیت گوارشی دام کمک می‌کند.

آسپاراگوپسیس تاکسیفورمیس در فعالیت آنزیم‌های گوارشی -که به تولید متان کمک می‌کنند- اختلال ایجاد می‌کند و با این کار منجر به کاهش انرژی هدر رفته در حیوان می شود. از سوی دیگر تاثیر چشمگیری در میزان گازهای گلخانه‌ای دارد. البته نکته جالب دیگر در این زمینه تاثیر بالای دز کم این جلبک است. در واقع با افزودن مقدار کمی از جلبک به خوراک دام می‌توان شاهد تاثیرات مثبت چشمگیر آن بود.

در استرالیا 2 و نیم میلیون راس گاو وجود دارد که برای تولید جلبک مورد نیاز آنها باید 60 هزار هکتار را به کشت این جلبک اختصاص داد؛ به یقین اگر قرار باشد این پروژه در سطح جهانی اجرا شود، نیاز به تغییرات کلان وجود خواهد داشت.

1395-08-01

دیدگاهتان را بنویسید