دستگاه‌های مجهز به بلوتوث 5 از دو ماه دیگر وارد بازار می‌شوند

بلوتوث 5

دستگاه‌های مجهز به بلوتوث 5 از دو ماه دیگر وارد بازار می‌شوند

بلوتوث (Bluetooth) یک استاندارد برای پیوند کوتاه برد است که با استفاده از تکنولوژی رادیویی، امکان ارسال بی‌سیم و کم‌هزینه‌ فایل‌های مختلف را فراهم می‌کند. فکر اولیه بلوتوث در شرکت مخابراتی اریکسون (Ericson) در سال 1994 شکل گرفت و بعد از انجام تحقیقات لازم، نهایتا نسل اول از این استاندارد توسط گروه SIG عرضه شد. پس از سال‌ها تلاش، خرداد ماه بود که بلوتوث 5 به صورت رسمی معرفی شد و حالا این استاندارد در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است. با گجت نیوز همراه باشید.

همان‌طور که پیشتر نیز اعلام شد، بلوتوث 5 با طیف چهار برابری می‌تواند اطلاعات را با سرعتی دو برابر بیشتر از قبل ارسال کند. اگرچه سرعت انتقال اطلاعات توسط بلوتوث همانند دیگر تکنولوژی های رادیویی نیست، اما این تکنولوژی می‌تواند برای بسیاری از گجت‌های خانگی، دست‌بندهای هوشمند و اینترنت اشیا (IoT) مناسب باشد. درواقع میان تمامی کانال‌های ارتباطی که از طریق شبکه وای فای یا LTE ایجاد می‌شود، بلوتوث توانایی ایجاد ارتباطی بهتر و پایدارتر را بین دستگاه‌های مختلف دارد.

امکان اتصال بهتر دستگاه‌های مختلف در اینترنت اشیا به‌لطف وجود بلوتوث 5

علاوه بر این، ظرفیت پخش پیام‌ دستگاه‌های بی‌سیم ارتباطی که از فریم‌های beacons استفاده می‌کنند نیز 8 برابر بیشتر گذشته شده است. این دستگاه‌ها توانایی ارسال موقعیت شما با استفاده از سیگنال‌های کم‌انرژی بلوتوث را دارند. ترکیب این موضوع با اینترنت اشیا می‌تواند فوق‌العاده باشد؛ تصور کنید وارد یک سوپرمارکت شده‌اید و تلفن همراه شما، نداشتن نان در خانه را به شما یادآوری کند. شاید حتی بتوان معرفی بلوتوث 5 را به نفع شرکت‌های فعال در حوزه بازاریابی در نظر گرفت.

بلوتوث 5

بلوتوث 5 هراندازه هم که قدرتمند باشد، برای استفاده کامل از آن به دستگاهی نیاز دارید که از این استاندارد پشتیبانی کند. به‌ گفته SIG، دستگاه‌های مجهز به بلوتوث 5 از دو تا شش ماه آینده وارد بازار می‌شوند و هیچ مشکلی از نظر ارتباطی بین آنها و دستگاه‌های قدیمی‌تر وجود نخواهد داشت.

اما موردی که هیچ اشاره‌ای به آن نشده، بهبود عملکرد صوتی این تکنولوژی است. اگرچه نسل جدید این استاندارد برد هدفون‌های بی‌سیم را افزایش می‌دهد اما مهندسین SIG برنامه‌های اصلی خود برای پروتکل‌های بی‌سیم صوتی را در سال آینده معرفی خواهند کرد. به‌علاوه، SIG در آپدیت‌های بعدی خود به‌دنبال اضافه کردن پشتیبانی از حالت شبکه بی‌سیم مش بوده که می‌تواند عملکرد بهتر اینترنت اشیا را تضمین کند.

شاید کمی زود باشد در مورد نسخه جدید بلوتوث قضاوت کنیم، اما در سال‌های اخیر انتقادات زیادی روی این تکنولوژی وجود داشته که امیدواریم بسیاری از آنها برطرف شده باشند.

1395-09-19

دیدگاهتان را بنویسید