دوربین آیفون ایکس آر اپل نیز قادر به عکاسی پرتره است!

دوربین آیفون ایکس آر

دوربین آیفون ایکس آر اپل نیز قادر به عکاسی پرتره است!

دوربین آیفون ایکس آر برخلاف دو مدل دیگر، فاقد لنز ثانویه از نوع تله فوتو است. با این حال کاربران خواهند توانست با نصب یک اپلیکیشن، از طریق دوربین آیفون ایکس آر عکس پرتره ثبت کنند.

اپل آیفون ایکس آر هفته گذشته به بازار عرضه شد. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این مدل با دو گوشی دیگر سال جاری، که شرکت آن را گوشی آی او اسی اقتصادی سال 2018 معرفی کرده است، داشتن دوربین تک سنسور به جای ماژول دوربین دوگانه محسوب می‌شود. پیشتر تصور می‌شد عدم وجود سنسور ثانویه بر روی ماژول دوربین آیفون ایکس آر امکان ثبت تصاویر پرتره با آن را سلب کرده است، اما این محدودیت دیگر وجود ندارد.

عکاسی پرتره با دوربین آیفون ایکس آر

با نصب اپلیکیشن می‌توان چنین قابلیتی را در اختیار داشت. پیشتر چنین امکانی را در محصولات شرکت‌هایی همچون گوگل دیده بودیم، به طوری که بدون وجود سنسور دوم و تنها از طریق نرم افزار، با اندازه‌گیری عمق میدان افکت بوکه را اعمال کرده و عکاسی پرتره را امکان‌پذیر کرده بودند. البته حالت عکاسی پرتره دوربین آیفون ایکس آر به صورت پیش‌فرض نیز وجود دارد، اما تنها زمانی فعال می‌شود که منظره‌یاب، صورت یک شخص (انسان) را تشخیص بدهد.

این نحوه کار دوربین آیفون ایکس آر قرار است به زودی تغییر کند. این تحول به خاطر در دست توسعه بودن یک آپدیت نرم افزاری برای دوربین توسط اپل نبوده و در واقع توسعه‌دهندگان در پی افزایش قابلیت‌های دوربین این گوشی هستند. یکی از شرکت‌های در پی این موضوع، توسعه‌دهنده نرم افزار دوربین Halide است. آن‌ها طی انتشار پستی در ردیت مدعی شدند مدیریت دیتاهای مربوط به محاسبه عمق میدان به صورت نرم افزاری برایشان امکان‌پذیر شده و توانسته‌اند تصاویری پرتره از چند حیوان خانگی ثبت کنند.

عکاسی پرتره دوربین آیفون ایکس آر

به گفته توسعه‌دهنده، اگرچه اکنون عکاسی پرتره با دوربین آیفون ایکس آر امکان‌پذیر شده است، اما همچنان نسبت به دوربین‌های دوگانه دارای محدودیت بوده و دوربین باید در فاصله مشخصی از سوژه تصویر قرار داشته باشد تا محاسبه عمق میدان و سپس اعمال افکت بوکه به درستی صورت بگیرد. از آنجایی که تیم توسعه‌دهنده اپلیکیشن Halide به تازگی به آیفون ایکس آر دست پیدا کرده است، قابلیت جدید در اولین مراحل توسعه قرار دارد. آن‌ها مدعی شده‌اند قابلیت ثبت عکس پرتره با دوربین آیفون Xr را به مرور زمان در اپلیکیشن خود بهبود خواهند بخشید.

1397-08-11

دیدگاهتان را بنویسید