دو سیاره جدید توسط ستاره شناسان برزیلی کشف شد

دو سیاره جدید

دو سیاره جدید توسط ستاره شناسان برزیلی کشف شد

تیمی از ستاره شناسان برزیلی موفق شد تا دو سیاره جدید را در اطراف یک ستاره‌ی مشابه خورشید به نام HIP 68468 کشف کند. این دو سیاره به دلیل شباهت جرمی به نپتون و زمین با نام‌های «ابر نپتون» و «ابر زمین» شناخته می‌شوند.

دو سیاره جدید «ابر نپتون» (Super Neptune) و «ابر زمین» (Super Earth) اولین نمونه‌های کشف شده توسط دانشمندان برزیلی در سال 2015 است. ستاره شناسان برزیلی در سال گذشته نیز موفق شده بودند یک سیاره‌ی مشابه مشتری را شناسایی کنند.

این دو سیاره جدید در فاصله‌ی نزدیک به ستاره میزبانشان قرار دارند

محققان قصد داشتند تا منظومه شمسی را با سایر سیستم‌های سیاره‌ای مقایسه کنند که توانستند این دو سیاره جدید را کشف کنند. محیط سیاره‌ای اطراف ستاره HIP 68468 از سیستم‌هایی که در اطراف زمین وجود دارد بسیار متفاوت‌تر است. جرم سیارات کشف شده شبیه به نپتون و زمین است اما آنها در فاصله‌ی نزدیک به میزبانشان قرار دارند. این مساله نشان می‌دهد که این دو سیاره جدید به احتمال زیاد از فاصله‌ی دورتر به فضای داخلی سیستم خود مهاجرت کرده‌اند.

جرم سیاره «ابر نپتون» یا HIP 68468c پنجاه درصد بزرگ‌تر از سیاره نپتون است. فاصله‌ی آن نیز به اندازه‌ی 70 درصد مسافت بین زمین و خورشید بوده در حالی که فاصله‌ی سیاره نپتون با خورشید، 50 برابر فاصله‌ی زمین تا خورشید است.

دیگر سیاره تازه کشف شده سیاره «ابر زمین» یا HIP 684658b است که جرم آن سه برابر بزرگ‌تر از زمین بوده و مدار آن حدودا سه درصد مسافت بین زمین و خورشید است. مشاهدات نشان می‌دهند که این سیاره تقریبا به ستاره‌ی میزبانش با 6 میلیارد سال سن و فاصله‌ی 300 سال نوری با زمین، چسبیده است. معمولا در سیاره‌ها سطوح بسیار زیادی از عنصر لیتیوم وجود دارد که ستارگان فاقد آن هستند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که ستاره‌ی مذکور یک سیاره را بلعیده و به این حالت درآمده باشد. این کشفیات جدید در رصدخانه جنوب اروپا واقع شده در صحرای آتاکامای شیلی صورت گرفته است.

1395-08-22

دیدگاهتان را بنویسید