رئیس‌جمهور ترکیه از مردم خواست به جای آیفون، گوشی های سامسونگ را بخرند

تحریم اپل

رئیس‌جمهور ترکیه از مردم خواست به جای آیفون، گوشی های سامسونگ را بخرند

در پاسخ به اقدامات اخیر آمریکا، رجب طیب اردوغان،  رئیس‌جمهور کنونی ترکیه با تحریم اپل از مردم خواست به جای آیفون، گوشی های سامسونگ یا محصولات برندهای داخلی را خریداری کنند.

بعد از اعمال تعرفه‌های جدید بر محصولات ترکیه‌ای و تحریم برخی از مقامات رسمی این کشور توسط آمریکا، ارزش پول ترکیه با سقوط آزاد مواجه شده و از ابتدای سال، حدود 40 درصد از ارزش خود را در مقابل با دلار آمریکا از دست داده است. به دنبال این اتفاقات، اردوغان از هم‌وطنان خود خواست تا با تبدیل ارزهای خارجی و فلزات گران‌بهای خود به پول داخلی، در مقابل تورم موجود بایستند. حالا نیز او با تحریم اپل از جمعیت 80 میلیونی کشورش خواست به جای موبایل های آیفون، محصولات سامسونگ یا گوشی های تولیدشده توسط برند داخلی “Venus” را خریداری کنند.

در حال حاضر، تخمین زده می‌شود که 15 درصد از سهم بازار تلفن های همراه ترکیه به آیفون تعلق داشته باشد. علاوه بر این، طی توافقی در سال 2014 قرار شد اپل، مدارس ترکیه را با میلیون‌ها دستگاه آیپد تجهیز کند. با این همه، رییس جمهور ترکیه طی سخنرانی در نشست اندیشکده بنیاد تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، از برنامه‌های خود برای تحریم آیفون سخن گفت:

اگر آنها آیفون را دارند، در سوی دیگر سامسونگ هست.

تحریم اپل

شاید تبدیل شدن اپل به نماد سرمایه‌داری آمریکا کمی جالب باشد؛ همانند برند کوکا کولا که در خلال جنگ سرد، برخی آن را نماد کاپیتالیسم می‌دانستند. سال 2016 نیز برخی از مردم چین در نزاع میان آمریکا و این کشور بر سر «دریای جنوبی چین»، گوشی های آیفون را شکستند. به هر صورت، تیم کوک در میان جنگ تجاری آمریکا و سایر کشورها قرار گرفته است و احتمالا مثل گذشته باید برای اعمال قوانین جدید، با دونالد ترامپ بر سر میز شام بنشیند.

1397-05-23

دیدگاهتان را بنویسید