راکت فالکون 9 اسپیس ایکس با موفقیت فرود آمد؛ پایان کابوس انفجار

راکت فالکون 9 اسپیس ایکس

راکت فالکون 9 اسپیس ایکس با موفقیت فرود آمد؛ پایان کابوس انفجار

سال 2016 یک سال نسبتا خوب برای اسپیس ایکس (SpaceX) بود و کمپانی تحت امر ایلان ماسک چندین گام به توسعه یک راکت قابل استفاده مجدد برای ماموریت‌هایش نزدیکتر شد. در فاصله کمی تا ماه سپتامبر بودیم که راکت فالکون 9 (Falcon 9) طی یک ارسال آزمایشی در Cape Canaveral منفجر شد. آن‌ها خیلی سریع بررسی کرده و اکسیژن مایعه به بیرون درز کرده از مخزن را عامل این آتش سوزی اعلام کردند. این شرکت خیلی زود شرایط را جمع و جور کرد و بار دیگر راکت فالکون 9 را با بردن به پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ، مهیای پرتاب بعدی کرد.

پنجمین پرتاب راکت فالکون 9 با یک فرود موفقیت آمیز بر روی یک کشتی شرکت اسپیس ایکس همراه شد. این در واقع نخستین راکتی است که بر روی وسل (Vessel) به فرود می‌آید. در حالی که این نخستین فرود موشک بدون سرنشین اسپیس ایکس نیست، آما آن را می‌‌توان برگ زرینی از افتخارات ایلان ماسک دانست.

اسپیس ایکس از دسامبر تا ژانویه بر روی امنیت راکت فالکون 9 کار کرده بود

این کمپانی برنامه ریزی کرده بود تا بار دیگر ماه دسامبر موشک خود را به فضا بفرستد، اما زمان اعلام شده با تاخیر مواجه شد تا پس از یک ماه و در ژانویه 2017 شاهد این امر باشیم. بین دسامبر و ژانویه، کمپانی اسپیس ایکس به آزمایش ایمنی موشک خود پرداختد و تاییدیه تازه‌ای را از اداره هوانوردی فدرال دریافت کرد. گفته میشود سطح کم آب، باعث تاخیر تست موشکی شرکت اسپیس ایکس تا به امروز شده است.

همانطور که احتمالا مستحضر هستید، این پرتاب برای ایریدیوم و اسپیس ایکس بسیار حیاتی بود. وقتی ماه سپتامبر آن ساحنه انفجار رخ داد، اسپیس ایکس اعتماد به توانایی‌های خود را از دست نداد تا امروز تضمین کند که همه چیز بعد از ماه‌ها تحقیق و مطالبه به روال گذشته خود بازگشته و آن‌ها آماده همکاری با ناسا و سایر سازمان‌های بزرگ هوایی جهان هستند.

1395-10-25

دیدگاهتان را بنویسید