سازندگان خبر هک شدن تلگرام توسط جاسوسان روسی را رد کردند

هک شدن تلگرام

سازندگان خبر هک شدن تلگرام توسط جاسوسان روسی را رد کردند

هفته گذشته پرونده‌ای 36 صفحه‌ای از اتهامات مربوط به دونالد ترامپ در فضای مجازی منتشر شد که علاوه بر ذکر موارد نادرست و تاییدنشده در رابطه با رییس جمهور منتخب مردم آمریکا، شامل اطلاعاتی از هک شدن تلگرام (Telegram) توسط سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) نیز می‌شد. اما حالا یکی از سخنگویان تلگرام، مارکوس را (Markus Ra) از طریق بازفید، این خبر را جعلی اعلام کرده است.

در این پرونده که توسط یکی از کارمندان سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا (MI6) تهیه شده، ادعا شده که سرویس امنیت فدرال روسیه موفق به هک کردن تلگرام شده‌ است تا مقامات رسمی این کشور بتوانند از طریق آن، فعالیت‌های برخی از فعالان سیاسی را بررسی کنند. در واقع امنیت بالای تلگرام، شرایط را برای فعالان سیاسی روسی فراهم می‌کرد تا بدون هیچ دغدغه‌ای از آن استفاده کنند. همین موضوع نیز باعث شده تا FSB با هک کردن سیستم رمزگذاری تلگرام، از آنها جاسوسی کند.

مارکوس را معتقد است که برخی از ادعاهای موجود در این پرونده، به ماجرای به خطر افتادن دو تن از فعالان سیاسی روس با استفاده از اپلیکیشن تلگرام در سال گذشته برمی‌گردد. اما در آن زمان خبری از هک شدن این پیام‌رسان نبوده و هکر نیز تمام اطلاعات لازم را از طریق سرویس پیام کوتاه دریافت کرده است.

هک شدن تلگرام

پاول دورف

امروزه اپلیکیشن تلگرام را می‌توان یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های موجود در نظر گرفت که توسط کارآفرین 32 ساله روسی، پاول دورف (Pavel Durov) طراحی شده است. هرچند در برهه‌ای از زمان، تلگرام به خاطر استفاده گروه تروریستی تکفیری داعش از آن بدنام شد، اما امروزه سیاستمداران بسیاری از کشورها همچون روسیه، هنگ کنگ و ایران از مشتریان اصلی تلگرام هستند.

اگرچه امکان هک شدن تلگرام وجود دارد، اما سازندگان آن را رد کرده‌اند

این اولین باری نیست که امنیت نرم افزار پیام‌رسان تلگرام زیر سوال می‌رود و سال گذشته نیز برخی از متخصصین در رابطه با رخنه امنیتی این برنامه، اطلاعاتی را منتشر کردند. به هر صورت تلگرام جایگاه ویژه‌ای میان مردم داشته و سطح امنیت آن به گفته‌ی برخی از منابع از اپ‌های وایبر و واتس اپ نیز بیشتر است.

1395-10-23

دیدگاهتان را بنویسید