سنسورهای اثر انگشت گوشی ها آنقدرها هم که تصور می‌کنید بدون خطا نیستند!

سنسورهای اثر انگشت

سنسورهای اثر انگشت گوشی ها آنقدرها هم که تصور می‌کنید بدون خطا نیستند!

یکی از روش‌های معمول که این روزها به منظور ایمن کردن گوشی های موبایل از آن استفاده می‌شود، بهره‌گیری از سنسورهای اثر انگشت است. از آنجایی که الگوی انگشتان همه افراد با یکدیگر تفاوت دارد، این روش بدون عیب و نقص به نظر می‌رسد. اما نتیجه تحقیقات محققان دانشگاه‌های نیویورک و میشیگان این موضوع را تایید نمی‌کند!

در این بررسی، محققان مجموعه‌ای از اثر انگشت‌های تقلبی که شامل بسیاری از ویژگی‌های مشترک دیجیتالی میان افراد مختلف می‌شد را ایجاد کرده و سپس با شبیه‌سازی اسکنر آنها در کامپیوتر، متوجه نرخ 65 درصدی تشابه الگوها شدند که بسیار نگران‌کننده است. هرچند به گفته محققان، میزان شباهت یا خطا تا این اندازه بالا نخواهد بود.

یکی از پروفسورهای علوم رایانه و مهندسی دانشگاه نیویورک، نصیر ممون (Nasir Memon) که در این تحقیق فعالیت داشته است، در مصاحبه‌ اخیر خود با خبرگزاری نیویورک تایمز گفت:

در این حالت یعنی شما 30 کلمه عبور مختلف دارید و فرد هکر تنها باید یکی از آنها را انتخاب کند. همچنین اگر کسی توانایی ساختن دستکشی جادویی با الگوی مربوط به هر پنج انگشت را داشته باشد، طی پنج باری که اجازه باز کردن قفل صفحه نمایش را دارید، تنها از قفل 40 تا 50 درصد از گوشی های آیفون می‌توان عبور کرد.

خطای سنسورهای اثر انگشت گوشی های اپل 1 به 50 هزار است

این در حالی‌ست که اپل نظر دیگری دارد و به گفته یکی از سخنگویان این شرکت، رایان جیمز (Ryan James)، خطای سیستم تاچ آی دی (TouchID) زمانی که تنها یک انگشت درگیر باشد، 1 به 50 هزار خواهد بود. به علاوه مهندسان اپل هنگام توسعه این سیستم علاوه بر در نظر گرفتن دیگر ویژگی‌های امنیتی، آن را با انجام حمله‌های مختلف آزمایش کرده‌اند تا از عملکرد آن مطمئن شوند.

البته این بررسی به معنی در معرض خطر بودن گوشی های هوشمند نیست؛ اما نشان می‌دهد هیچ وقت تکنولوژی به صورت 100 درصد بدون عیب و خطا نخواهد بود.

1396-01-28

دیدگاهتان را بنویسید