شرکتهای نرم افزاری از کجا پول درمی آورند؟

4 آبان 1384 ICTna.ir – طی سه هفته گذشته شرکت سیمانتک دو تغییر پیاپی را در سیاست های قیمت گذاری خود اعلام کرد: سیمانتک ابتدا پایین آوردن 30 دلاری قیمت خرده فروشی محصولات خویش را در فروشگاه ها اعلام کرد و چندی بعد افزایش هزینه اشتراک و خدمات پشتیبانی محصولاتی نظیر نورتن را به میزان نامعلومی اعلام کرد. (منبع: بخش Markets از سایت Forbes.com)

تحلیل این استراتژی:
در بازار سنتی ایران بارها شنیده ایم که پول خرد جمع کردن بهترین کاسبی است!‌ (کنایه از سود کم روی تیراژ بالا) ظاهرا سیمانتک با داشتن بازاری به ارزش دو و نیم میلیارد دلار در سال 2004 قصد آزمودن این سیاست را دارد. در نیمه اول سال 2005سیمانتک 14000 کارمند در 40 کشور دنیا داشته است که احتمالا هزینه های پرسنلی سنگین این تعداد نیرو سبب شده است هزینه پشتیبانی و خدمات پس از فروش کمی بالاتر از گذشته و غالب بر هزینه های ثابت تولید بگردد. همین رویکرد میتواند موجب علاقه مند شدن سیمانتک به شراکت با کمپانی BindView در زمینه پشتیبانی امنیت شبکه های در دست سیمانتک شده باشد. قراردادی که اوایل سال 2005 خبر آن منتشر شد و انتظار میرود تا پایان سال 2006 عملی گردد.

نگاهی به شرکتهای دیگر:
مایکروسافتٍ همیشه خبرساز: این شرکت همواره مورد انتقاد بوده است که با پایین نگاه داشتن قیمت سیستم عامل خود (سیستم عاملی با سوبسید ماکروسافتی) سایر رقبای خود را که قدرت مالی قابل رقابتی ندارند، به گوشه رانده، و با ایجاد انحصار در زمینه سیستم عامل، سایر نرم افزارهای خود را که با آگاهی از زیر و بم میزبان خود یعنی ویندوز کارآرایی بیشتری نسبت به رقبای خویش پیدا میکنند را در بازاری ناعادلانه به قیمت بالاتری میفروشد. نگاهی به قیمت محصولاتی نظیر Windows 2003 Server و Microsoft Office این نظریه را اثبات میکند.

بدیهی است که هزینه های تولید یک سیستم عامل مانند ویندوز 2003 سرور به مراتب بیشتر از یک نرم افزار اتوماسیون مانند آفیس خواهد بود، ولی قیمت این سرور تنها 2 برابر آفیس 2003 میباشد! 54 درصد بازدید کنندگان سایت cmp net که در یک نظرسنجی شرکت کردند معتقد بودند قیمتهای نرم افزارهای جانبی ویندوز که توسط مایکروسافت تولید میشود رقابتی نیست و بیش از 60 درصد از این شرکت خواسته اند که به امنیت این نرم افزارها توجه بیشتری نماید.
اوراکل،هیولایی پنهان شده در تاریکی: تصویری که اوراکل از خود در اذهان ساخته است چیزی نیست جز سوارشدن بر امواج ضد مایکروسافتی با تاکید بر تخصص و نفوذ در عمق حرفه و صداقت خود! اینها سلاحهای اوراکل برای راضی نمودن مشتریان به خرید محصولات گران او هستند.

در سال 2002 اوراکل ادعا نمود هر شرکتی که بانک اطلاعاتی خود را به اوراکل تغییر دهد و شاهد رشد سوددهی شرکتش به میزان کمتر از 20 درصد باشد، این کمپانی هزینه نرم افزار را عودت میدهد! سایر خدمات اوراکل شامل مشاوره های سطح بالا و مدیریت پروژه های کلان نیز نشان از رویکرد غیر عام اوراکل دارد. مشتریانی چون MasterCard، China Petrochemicals و سازمانهایی مانند اطلاعات املاک ایالات متحده و وزارت بهداشت آمریکا اثبات کننده این نظریه اند. جایی که تصور نمیکنم مایکروسافت با پیشرفته ترین نسخه SQL Server خود نیز برای رقابت جایی پیدا کند.

قطعا با بررسی تعداد بیشتری از شرکتها به استراتژیهای متعددی پی خواهیم برد ولی سه شرکت بالا از این جهت انتخاب شدند که هر سه در اوج موفقیت، 3 رویکرد کاملا متفاوت و گاهی متضاد را انتخاب نموده اند. اولی در بازاری کاملا رقابتی به سمت خرده فروشی روی آورده و حتی کارهای تخصصی تر خود را out source خواهد نمود، دومی در بازاری کاملا غیر رقابتی بیشتر چشم به محصولات جانبی بسته است تا اصلیترین محصول خود و سومی که سعی نموده با ورود به عمق بازار خود مزیت نسبی برای خویش ایجاد نماید. وارن بافت دومین فرد ثروتمند جهان معتقد است "برای یک سرمایه گذاری موفق بهتر است بر روی یک استراتژی خوب تاکید و تامل کنید تا اینکه دایما مسیر خود را تغییر دهید".

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس