فایروال بزرگ چین برای محدود کردن کاربران این کشور

غول تکنولوژی جهان هنوز با تکنولوژی کنار نیامده است

فایروال بزرگ چین برای محدود کردن کاربران این کشور

چین طی دهه گذشته موفقیت‌های بسیاری را در زمینه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به دست آورده و رتبه آن هم‌اکنون حتی از بسیاری از کشورهای غربی نیز بالاتر است. اما هنوز یک موضوع مهم در این کشور باقی مانده و آن موضوع سانسور اینترنت است.

یک خبرنگار بی‌بی‌سی که دسترسی به این سایت را از داخل چین ناممکن دیده این موضوع را دنبال کرده و پاسخی را که مسوولان چینی به وی داده‌اند این بوده که این یک مشکل فنی است.

با این حال به گفته او این مشکل فنی هم اکنون گریبان تعداد زیادی از سایت‌های اطلاع رسانی را گرفته به‌طوری که حتی دایره‌المعارف ویکی پدیا نیز از چین قابل دسترسی نیست.

یکی از مسوولان چینی نیز در این مورد می‌گوید: برخی از این سایت‌های مسدود شده دارای محتوای پورنوگرافیک و یا فراهم‌کننده قماربازی بودند. وی در عین حال تایید می‌کند که برخی از این سایت‌ها ممکن است اطلاع‌رسان هم باشند اما به عقیده وی آنهایی که دروغ و اطلاعات غلط را منتشر کنند فیلتر می‌شوند.

این مسوول دولتی چین اضافه می‌کند: با داشتن 56نژاد و قوم مختلف در این کشور ما نمی‌توانیم ریسک کنیم و اجازه انتشار تهمت و افتراهایی را به این دسته از سایت‌ها بدهیم.

چین با چنین دیدگاه‌هایی هم‌اکنون بخش عمده سایت‌های اطلاع‌رسانی و حتی در بسیاری از مواقع ایمیل‌های شخصی افراد را نیز کنترل می‌کند.

هم اکنون چین بیش از 30هزار پلیس اینترنتی را با کمک تجهیزات الکترونیکی برای کنترل و مانیتورکردن وب سایت‌ها و ایمیل‌های کاربران آموزش داده است.

از نظر تکنیکی چین بر تمامی‌هفت دروازه ورودی اطلاعاتی که این کشور را به اینترنت متصل می‌کند کنترل دائم دارد.

چین همچنین برای فیلترینگ از تکنیک مسدود سازی به وسیله کلمات و واژه‌ها بهره می‌گیرد و نکته جالب این است که بسیاری از این سیستم‌ها توسط شرکت‌های غربی تولید و توسعه داده شده‌اند.

هم اکنون در این کشور 110هزار کافه اینترنتی وجود دارد که قریب به اتفاق آنها توسط دولت به شدت کنترل می‌شوند.

به گفته یکی از مقامات عفو بین‌الملل هم اکنون 64فعال اینترنتی در این کشور به دلیل فعالیت در این عرصه و ارائه نظرات آزادانه خودو حتی به دلیل نوشته‌های داخل ایمیل زندانی هستند.

یک فعال اینترنتی در این زمینه می‌گوید: اگر مطلبی علیه دولت در فوروم ما قرار بگیرد من بلافاصله آن را حذف می‌کنم چون اگر دولت این موضوع را پیدا کند بی شک شرکت ما به خطر می‌افتد.

با این حال برخی از افراد راه‌های ابداعی را برای دور زدن این محدودیت‌ها ارائه داده‌اند. استفاده از مسنجرها نیز یکی از راه‌های عبور از کنترل اینترنت در چین عنوان شده است. «ourselves.»

وبلاگ‌ها نیز هم اکنون یک مشکل عمده برای حکومت چین محسوب می‌شوند. یک وبلاگ نویس چینی در این زمینه می‌گوید: دولت نمی‌داند چگونه وبلاگ‌ها را کنترل کند ممکن است به زودی آنها راهی برای این کار پیدا کنند اما ما نیز راه‌های عبور دیگری را پیدا می‌کنیم و این بازی موش و گربه همچنان ادامه خواهد داشت.

منبع : دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس