قرارداد آسمان ایر برای خرید 30 فروند بویینگ 737MAX چقدر ارزش دارد؟

بویینگ 737MAX

قرارداد آسمان ایر برای خرید 30 فروند بویینگ 737MAX چقدر ارزش دارد؟

در روز سه شنبه همین هفته، شرکت بویینگ از توافق جدید خود با یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایران خبر داد. بر این اساس، شرکت آسمان ایر تصمیم دارد بیش از 30 فروند هواپیما مسافربری را از بویینگ خریداری کند. در این تفاهم‌نامه، در کنار خرید 30 فروند بویینگ 737MAX به عنوان هواپیمای مسافربری، حق خرید 30 هواپیمای دیگر نیز ذکر شده است. اما خرید 30 فروند بویینگ 737MAX چقدر برای آسمان ایر هزینه دارد؟

خرید این تعداد بویینگ 737MAX هجده هزار شغل ایجاد خواهد کرد

این قرارداد بین شرکت آسمان ایر و بویینگ هنوز به مرحله نهایی نرسیده و پیش از نهایی شدن، باید توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده آمریکا بازبینی شود. بد نیست بدانید ارزش این تعداد هواپیما بویینگ 737MAX حدود 3 میلیارد دلار است، اما از آنجایی که خرید این هواپیماها به تعداد صورت می‌گیرد، ممکن است مبلغ پرداختی حتی به نصف کاهش پیدا کند. با استناد بر اطلاعات به دست آمده از وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا، عقد یک قرارداد به این بزرگی، چیزی حدود 18 هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

بویینگ 737MAX

آسمان ایر، بعد از ماهان ایر و ایران ایر بزرگترین شرکت هواپیمایی در ایران است. این شرکت اکنون پروازهای خود را به وسیله هواپیماهای مسافربری قدیمی ایرباس و بویینگ انجام می‌دهد. تعداد این هواپیماها بیش از 30 عدد بوده و عمر متوسط همگی آن‌ها چیزی حدود 23 سال برآورد شده است.

موضوع فروش هواپیما به ایران سال‌ها است تبدیل به بحثی جدال‌انگیز شده است. در دسامبر سال گذشته، یک شرکت واقع در شیکاگوی آمریکا، برای خرید 50 فروند بویینگ 737 و همچنین 30 فروند بویینگ 777 میان دولت ایران و شرکت بویینگ واسطه شد. این قرارداد حدود 16.6 میلیارد دلار ارزش داشت و هدف از عقد آن، افزودن 80 فروند هواپیمای مسافربری جدید به ناوگان هوایی ایران بود. دفتر کنترل دارای‌های خارجی و مخصوصا کنگره آمریکا همواره برای خریدهای خارجی کشورمان مانع قرار داده‌اند که خرید هواپیما، تنها یک نمونه است.

1396-01-17

دیدگاهتان را بنویسید