محققان ام آی تی اپلیکیشنی برای ساعت های هوشمند توسعه داده‌اند که احساسات را تشخیص می‌دهد

محققان ام آی تی اپلیکیشنی برای ساعت های هوشمند توسعه داده‌اند که احساسات را تشخیص می‌دهد

محققان ام آی تی اپلیکیشنی برای ساعت های هوشمند توسعه داده‌اند که احساسات را تشخیص می‌دهد

ساعت های هوشمند و گجت های پوشیدنی این روزها به پیشرفت خوبی رسیده‌اند و می‌توانند اکثر فاکتورهای فیزیکی نظیر تعداد قدم های طی شده، مقدار مسافت پیموده شده، مقدار ضربان قلب در هر لحظه، تعداد پله‌ها و میزان ارتفاع صعود کرده را اندازه‌گیری و در محیط زیبایی به کاربران نشان دهند. اما در رابطه با فاکتورهای ذهنی و روانی چه؟ آیا آنها می‌توانند احساسات درونی انسان‌ها و فعالیت‌های مغزی کاربران را نیز اندازه‌گیری کنند؟

جالب است بدانید که بله، می‌توانند! این موضوع به لطف اپلیکیشن جدیدی محقق شده است که توسط متخصصان دانشگاه ام آی تی آمریکا توسعه یافته است. به گزارش خبرگزاری انگجت و به نقل از تیم سازنده، این نرم افزار به صحبت‌های کاربران گوش می‌دهد و آنها را آنالیز خواهد کرد. سپس این اطلاعات در کنار جزییات دیگری که از بررسی متن‌ها و دیگر نشانه‌هایی که از فعالیت‌های مغزی کاربر به دست می‌آید، می‌توانند حالت روحی کلی را تشخیص دهد که این موضوع طبق ادعای سازندگان، دارای دقتی معادل ۸۳ درصد است.

توکا آلهانی (Tuka Alhanai) که از اعضای فارغ‌التحصیلان دانشگاه ام آی تی محسوب می‌شود، درباره‌ی این اپلیکیشن محسابه‌ی احساسات اینگونه توضیح داده است:

تصور کنید که هنگام تمام شدن یک مکالمه، بتوانید آن را به عقب برگردانید و لحظاتی که مخاطب مورد نظر شما هنگام شنیدن جملات‌تان بیشتر احساس نگرانی، ترس، اضطراب و اشتیاق کرده است را متوجه شوید. ما دقیقا در همین مسیر قدم گذاشته‌ایم و زمان زیادی به آن هنگامی که کاربران بتوانند یک مربی دارای هوش مصنوعی برای روابط اجتماعی در جیب خود داشته باشند، باقی نمانده است!

محققان ام آی تی اپلیکیشنی برای ساعت های هوشمند توسعه داده‌اند که احساسات را تشخیص می‌دهد

توکا آلهانی در سمت راست و محمد قاسمی در سمت چپ

محمد قاسمی (Mohammad Ghassemi) که از دانشجویان مقطع پی اچ دی این دانشگاه است نیز توضیحاتی تکمیلی در رابطه با این پروژه و اپلیکیشن مورد نظر ارائه داده است که مطالعه‌ی آن خالی از لطف نخواهد بود:

تا آنجایی که ما می‌دانیم، این اولین تجربه‌ای است که جمع آوری اطلاعات فیزیکی و اطلاعات مربوط به مکالمات را تحت یک روش کنش‌پذیر اما با آینده‌ای روشن انجام میدهد، این در حالی است که موضوع مورد بررسی (مکالمات انسانی) دارای ساختاری طبیعی و پیش‌بینی نشده هستند. نتایجی که ما به دست آورده‌ایم نشان می‌دهد که امکان طبقه‌بندی کردن احساسات داخل مکالمات به طور لحظه‌ای وجود دارد.

البته لازم است در انتها این نکته را هم ذکر کنیم که متاسفانه این اپلیکیشن جالب قرار نیست که به این زودی‌ها در اختیار مصرف‌کنندگان و کاربران معمولی قرار بگیرد. محققان ام آی تی از این برنامه‌ی تشخیص احساسات به عنوان یک قدم مهم در راه آن هدفی که برای خود تعیین کرده‌اند، نام می‌برند و مشخص نیست که آیا اصلا قرار است نسخه‌ای از این برنامه برای عرضه بر روی گجت‌های پوشیدنی و ساعت‌های هوشمند عرضه شود و یا خیر.

1395-11-15

دیدگاهتان را بنویسید