مقدمه، تاریخچه و تعریفات SQL Server

با سلام خدمت دوستان عزیز.در این قسمت با آموزش جدیدی بنام بخش مقدماتی که مربوط به آشنایی کلی با دیتابیس اس کیو ال می باشد آشنا میشویم.

تاریخچه ذخیره دیتا در گذشته
دوستان عزیز نکاتی که در این دوره آموزش خواهید دید کاملا کاربردی خواهد بود و در پروژه هایتان میتوانید از آن استفاده کنید.قبل از اینکه به سراغ SQL  برویم لازم میدانم کمی در مورد ذخیره دیتا در گذشته توضیحاتی دهم.البته قصد بر این نیست که مطالب آکادمیک و خسته کننده را  در این دوره آموزشی برایتان شرح دهم.
قبل از بوجود آمدن سیستم های مدیریتی سازمان ها از منطق فایل برای ذخیره سازی داده هایشان داخل فایلها یا بصورت باینری یا غیر باینری استفاده میکردند.مشکل اساسی این روش مدیریت بسیار دشوار فایل ها بود.البته بعد ها با گذشت زمان سیستم های مدیریتی قوی فراگیر شد که یکی از قدرتمند ترین آن ها سیستم مدیریتی  بانک های اطلاعاتی رابطه ای  SQL SERVER  میباشد.

پایگاه داده یا (Data Base System Managment)DBMS چیست؟
قبل از اینکه وارد دنیای SQL  بشویم ابتدا مفهوم پایگاه داده و یا همان دیتابیس را توضیح میدهم:
اولین کاربرد پایگاه داده به سال 1963 برمیگردد و توسط شخصی بنام چارلز باخمن گسترش یافت.پایگاه داده در اصل مجموعه ای سازمان یافته از اطلاعات است که این اطلاعات در یک قالب خاص برای رایانه ها قابل دسترسی و خواندن میباشد.مجموعه پیچیده ای از برنامه های نرم افزاری که ذخیره و بازیابی دیتاها (فیلد،رکورد،جدول ،فایلها) را برعهده دارد.همپنین در این سیستم کنترل و صحت داده هم انجام میشود.

 

آموزش sqlserver

وظایف (DBMS)

یکی از مهم ترین وظایف آن حفظ داده ها است اما دیگر وظایف آن به شرح ذیل میباشد:
• امکان ایجاد و تعریف دیتابیس
• دستکاری و بازیابی رکوردها
• عملیات (درج،حذف،ویرایش دیتاها)
• در اختیار گذاشتن تسهیلاتی برای کاربر-بطور مثال افزایش سرعت پاسخگویی به نرم افزار
پایگاه داده های متعددی  از جمله (Oracle, Microsoft SQL Server, MySQL, PostregSQL, DB2, Microsoft Access) وجود دارد.که در این آموزش به یکی از بزرگترین سیستم مدیریتی دیتا SQL SERVER  میپردازیم.

یادگیری SQL را آغاز کنید.
چرا SQL Server
یکی از محبوب ترین نرم افزارهایی که دارای محیطی بسیار روان و پیچیده ترین کارها را  به سادگی برای کاربر حل میکند.و نیاز های کاربران را پوشش میدهد.سه بانک اطلاعاتی بزرگ جهان از جملهoracle,Sql , My sql   که قویترین آن ها Oracle  میباشد ودر مقابل SQL  بسیار سخت نصب میشود و همچنین کار با آن هم دشوار است.اما Oracle  در کارهای بسیار بزرگ حرف اول را زده .با توجه به User Friendly  بودن محصولات ماکروسافت بیشتر برنامه نویسان به SQL Server  گرایش پیدا کرده اند.در مقایسه MY Sql  با Sql Server میتوان گفت SQL  امکانات بیشتری دارد.

SQL Server چیست؟
مخفف Structured Query Language  (زبان جستجوی ساخت یافته). یک اپلیکیشن است که عملیات sql در آن انجام می شود. در واقع یک سیستم مدیریت پایگاه داده است. داده ها در DBMSها (که برای طراحی بانک اطلاعاتی ها طراحی شده اند) روی اشیایی از پایگاه داده به نام جدول ها ذخیره می شوند.یک جدول شامل سطر و ستون ها می باشد و  میتوان عملیات درج ،حذف،ویرایش روی آن ها انجام داد که در بخش های بعدی بطور کامل توضیح خواهم داد.

دانلود PDF قسمت اول آموزش SQL Server

دیدگاهتان را بنویسید