مهم‌ترین صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات ICT در جهان‌

گزارشی از مهم‌ترین صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات ICT در جهان‌

رقبای نزدیک از خاور دور

شهرام شریف – از سال 1996 تا‌کنون صادرات محصولات ICT دو برابر شده و بالغ بر 100‌درصد رشد داشته است این در حالی است که میزان کل صادرات در جهان در این مدت تنها 60‌درصد رشد نشان می دهد.

به گزارش اقتصاد اطلاعات سال 2005 سازمان ملل متحد در سال 2003 میزان صادرات محصولات ICT متجاوز از 1/1‌تریلیارد دلار بود که 15‌درصد از کل صادرات کالاهای تجاری در جهان را شامل می‌شد. با این حال موضوع صادرات محصولات ICT بسیار متمرکز است به طوری که ده کشور اول صادر کننده این نوع محصولات 72‌درصد از صادرات ICT را در اختیار دارند نکته جالب این جاست که ده کشور بزرگ وارد‌کننده محصولات ICT نیز 62‌درصد از واردات جهانی را به خود اختصاص داده‌اند که بخش عمده آنها را همان صادرکنندگان تشکیل می‌دهند.

بر اساس این گزارش بخش عمده رشد صادرات محصولات ICT مدیون کشورهای در حال توسعه است که طی سال‌های 2002 تا 2003 بالغ بر 25‌درصد رشد صادرات داشته اند. البته کشورهای توسعه یافته نیز با 7/50‌درصد سهم جهانی صادرات ICT نیمی از صادرات این محصولات را همچنان در اختیار دارند.

این گزارش تاکید می‌کند که آفریقا و آسیا (جنوب شرقی) رشد خیره کننده‌ای در زمینه صادرات ICT داشته‌اند.

بر اساس این گزارش هم‌اکنون ایالات متحده مقام نخست صادرات محصولات ICT در جهان را داراست. این کشور در سال 2003 بالغ بر 136‌میلیارد دلار صادرات ICT داشته که با رشد 3‌درصدی نسبت به سال قبل از آن در حدود 12‌درصد از بازار جهانی صادرات این محصول را به خود اختصاص داده است.

چین با 123‌میلیارد دلا‌ر و 11‌درصد از سهم جهانی صادرات ICT در فاصله نزدیکی به آمریکا قرار دارد و رشد 55‌درصدی آن نسبت به سال 2002 نشان می‌دهد که این کشور به زودی به بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات ICT تبدیل می‌شود و شاید تا کنون (2005) نیز به این مهم دست یافته باشد.

ژاپن با 106، هنگ کنگ با 106 ، سنگاپور با 72، آلمان با 70 ، کره جنوبی با 66 ، تایوان با 61 و مالزی با 53 میلیارد دلا‌ر در رده‌های بعدی قرار دارند. کشورهای شرق آسیا با رشد خیره‌کننده خود در عرصه صادرات محصولات ICT عملا کشورهای پیشرفته اروپایی مثل انگلستان، فرانسه، ایرلند و ایتالیا را در این زمینه جا گذاشته‌اند. درصد تغییر رشد محصولات ICT نیز نشان می‌دهد که بسیاری از کشورهای اروپایی طی سال‌های اخیر عملا از رشد صادرات ICT منفی یا کمی برخوردار بودند این در حالی است که کشورهای آسیای شرقی به‌طور میانگین طی چند سال اخیر به طور میانگین 20‌درصد رشد داشته‌اند.

وارد کنندگان محصولات ICT

بسیاری از صادرکنندگان اصلی محصولات ICT جزو وارد‌کنندگان نخست این محصولات نیز هستند. ایالات متحده آمریکا در سال 2003 بالغ بر 199میلیارد دلار واردات محصولات ICT داشت که نسبت به سال قبل از آن 3‌درصد رشد را نشان می‌دهد. آمریکا با این میزان واردات8/17درصد از کل واردات این نوع محصولات در جهان را در اختیار دارد. چین و هنگ کنگ در این زمینه نیز در جایگاه های دوم و سوم قرار دارند. چین با 96‌میلیارد دلار و هنگ کنگ با 82‌میلیارد دلار به ترتیب رشد 40 و 20‌درصدی را نسبت به سال 2002 داشته‌اند. این دو کشور به ترتیب 6/8 و4‌/7‌درصد از بازار جهانی واردات را به خود اختصاص داده‌اند. آلمان با 73‌، ژاپن با 61‌، انگلستان با 54‌، سنگاپور با 53، هلند با 43و کره با 37میلیارد دلار در ادامه جدول واردکنندگان محصولات ICT قرار دارند.

از نظر رده‌بندی محصولات نیز این گزارش مواردی را منتشر کرده است. بر این اساس کشورهای کره‌، آمریکا، چین، آلمان و انگلستان بزرگترین صادرکنندگان محصولات مخابراتی، چین، آمریکا‌، هلند، سنگاپور، ژاپن و هنگ‌کنگ به ترتیب مهم‌ترین صادرکنندگان محصولات کامپیوتری، آمریکا، ژاپن‌، سنگاپور‌، هنگ‌کنگ و تایوان مهم‌ترین کشورهای صادرکنندگان محصولات الکترونیکی، چین، ژاپن‌، هنگ‌کنگ، مکزیک و کره به ترتیب مهم‌ترین صادرکننده محصولات صوتی و تصویری هستند.

منبع : دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس