موتور جستجوی Hoaxy اخبار جعلی را به کاربران اطلاع می‌دهد

موتور جستجوی Hoaxy

موتور جستجوی Hoaxy اخبار جعلی را به کاربران اطلاع می‌دهد

امروزه اخبار جعلی و شایعات با سرعت زیاد در فضای مجازی منتشر و به اشتراک گذاشته می‌شوند و افکار عمومی را فریب می‌دهند. با گسترش انتشار خبرهای دروغ در اینترنت، محققان دانشگاه ایندیانا موتور جستجوی Hoaxy را راه‌اندازی کردند که می‌تواند اخبار جعلی را مشخص کرده و به کاربران اطلاع بدهد.

موتور جستجوی Hoaxy قادر است تا سیر انتشار و گسترش اخبار جعلی و شایعات را در فضای مجازی به کاربران نشان می‌دهد. در حال حاضر نسخه‌ی بتای این موتور جستجو راه‌اندازی شده و کاربران برای استفاده از آن می‌توانند به آدرس اینترنتی http://hoaxy.iuni.iu.edu مراجعه کنند.

موتور جستجوی Hoaxy فعلا اخبار جعلی 132 سایت را فهرست می‌کند

موتور جستجوی Hoaxy از هفته‌ی گذشته توسط مرکز شبکه‌های پیچیده‌‌ی دانشگاه ایندیانا آغاز به کار کرده و اخبار 132 سایت معروف که معمولا اخبار جعلی تولید می‌کند را فهرست کند. همچنین این موتور جستجو به کاربران امکان می‌دهد تا ببینند چگونه لینک دادن به اخبار جعلی منجر به گسترش آن‌ها در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

در ماه‌های گذشته، حجم بسیار زیادی از اخبار جعلی و دروغین در اینترنت و به ویژه در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک منتشر شد. هیلاری کلینتون، نامزد شکست‌خورده‌ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر این باور است که دلیل اصلی شکستش در انتخابات این کشور، انتشار وسیع اخبار جعلی و شایعات بر علیه وی بوده است. این موضوع منجر به افزایش انتقادات و فشارهای گسترده‌ای به مدیران فیسبوک شد و آن‌ها نیز در پی این اتفاقات، روشی را برای علامت زدن اخبار دروغین توسط کاربران ایجاد کرده است.

موتور جستجوی Hoaxy

کاربران پس از جستجو در سایت «هوکسی» می‌توانند فهرستی از اخبار جعلی مرتبط با کلیدواژه‌ی مورد نظر را مشاهده کنند. این اخبار و شایعات بارها باعث ضربه زدن به افراد مختلف در سراسر جهان شده است. به عنوان مثال یکی از خبرهای دروغین که در مورد هیلاری کلینتون در فضای مجازی منتشر شد، ادعای همکاری وی با یک گروه فعال در زمینه‌ی سوءاستفاده اخلاقی از کودکان در واشنگتن بوده که به شدت بر تبلیغات انتخاباتی این نامزد ریاست جمهوری آمریکا تاثیر منفی گذاشت.

1395-10-05

دیدگاهتان را بنویسید