میزان فروش موبایل بلک بری به صفر درصد رسیده است!

فروش موبایل بلک بری

میزان فروش موبایل بلک بری به صفر درصد رسیده است!

وقتی که چند دهه قبل نخستین گوشی های هوشمند ویندوز موبایل و سیمبیان با پرچمدارانی همچون سری N نوکیا پا به عرصه گذاشتند، بلک بری حقیقتا یک شاخه اصلی در این بازار محسوب می‌شد که از سیستم عامل منحصربه‌فرد و بسیار امن خود استفاده می‌کرد. بلک بری محصولی را که به عنوان بهترین گوشی هوشمند دنیا در آن زمان شناخته می‌شد به بازار عرضه کرد و شانه به شانه رقبایی قدرتمند همچون نوکیا بازار موبایل را پیش می‌برد. همه از عاقبت تلخ نوکیا خبر داریم، اما با بررسی آخرین میزان فروش موبایل بلک بری به این نتیجه می‌رسیم که این کمپانی نیز جان سالم به در نبرده است.

تقریبا از سال 2007 تاکنون شاهد سقوط ادامه‌دار بلک بری هستیم و با گذشت ده سال، متاسفانه در 2017 میبینیم که میزان فروش موبایل بلک بری تقریبا به صفر درصد رسیده است. بر اساس آخرین گزارشات Gartner به عنوان یک شرکت مشاوره و تحقیقاتی آمریکایی، در ربع آخر سال 2016 میلادی حدود 431 میلیون گوشی هوشمند به فروش رسیدند که از این میان تنها دویست و هفت هزار و نهصد دستگاه به گوشی هایی دارای سیستم عامل خود شرکت بلک بری تعلق داشتند.

با بررسی فروش موبایل بلک بری در این دوره زمانی به یک نتیجه فاجعه‌بار می‌رسیم، چرا که سهم این کمپانی از بازار جهانی اکنون کمتر از یک دهم درصد است! اگر بخواهیم بسیار دقیق عمل کنیم، باید بدانید اکنون سهم بلک بری به 0.0482 درصد رسیده است!

فروش موبایل بلک بری

با ادامه یافتن همین وضعیت، به زودی فروش موبایل بلک بری به صفر درصد خواهد رسید

اکوسیستم شکوهمند بلک بری مدت‌ها است که مرده و حتی خود کمپانی نیز به این واقعیت معترف است. سال‌ها است که هیچ گوشی با سیستم عامل انحصاری این شرکت یعنی بلک بری 10 (BlackBerry 10) عرضه نشده و این کمپانی به طور کامل به پلتفرم اندروید کوچ کرده است. نکته ناراحت‌کننده دیگر اینجاست که مدت‌ها است بلک بری گوشی هایش را به دست خود نساخته و دستگاه‌های اندرویدیش را در همکاری با کمپانی‌هایی همچون TCL تولید می‌کند. در واقع TCL را باید سازنده گوشی های بلک بری دانست که تنها از این برند شکوهمند استفاده می‌کند. مشابه همین وضعیت را درباره نوکیا شاهدیم که اکنون شرکت HMD امتیاز استفاده از برند آن را برای صد سال خریداری کرده و اخیرا چند گوشی اندرویدی بسیار موفق را با نام نوکیا عرضه کرده است. با وضعیت پیش آمده کنونی و در نظر گرفتن میزان فروش موبایل بلک بری در حال حاضر، بازگشت این کمپانی به شکوه سابق بعید به نظر می‌رسد.

1395-11-28

دیدگاهتان را بنویسید