نحوه ی عملکرد اف تی پی


نحوه ی عملکرد اف تی پی


اف تی پی با به کارگیری TCP و IP، آپلود و دانلود داده ها را میان کامپیوترها از طریق شبکه اینترنت میسر می سازد. اصطلاح TCP مخفف واژگان Transmission Control Protocol به معنی «پروتوکل کنترل انتقال داده ها» و IP مخفف واژگان Internet Protocol به معنی «پروتوکل اینترنتی» است. به عبارت دیگر تی سی پی به مدیریت نحوه انتقال داده ها از طریق اینترنت می پردازد و این در حالی است که همان طور که در فصول گذشته ذکر شد آی پی مسئول هدایت کردن کاربران به آدرس های دامین است.

برای آن که بتوانیم داده های خود را مابین سرور و کامپیوتر شخصی انتقال دهیم، لازم است تا هم پورت سمت سرور و هم پورت سمت کاربر باز باشد (برای آشنایی بیشتر با پورت ها در شبکه های کامپیوتری به آموزش های گذشته مراجعه نمایید.)

زمانی که می خواهیم از سرور طریق اف تی پی به سرور هاست متصل شویم، ما به عنوان یک کاربر از طریق تی سی پی به پورت 21 سرور اف تی پی نصب شده روی سرور متصل می شویم تا از این پس برای نقل و انتقال داده ها باز باشد. در عوض سرور اف تی پی ارتباط دیگری را ایجاد می کند که این ارتباط ثانویه از طریق پورت 20 با سیستم عامل کاربر برقرار می گردد. از این پس، از طریق آدرس آی پی خواهیم توانست به دایرکتوری های مرتبط با وب سایت خود روی سرور هاست دسترسی پیدا کنیم.

برای روشن شدن مطالب فوق، اتصال به سرور اف تی پی را با اتصال به جیمیل مقایسه می کنیم. در حقیقت زمانی که می خواهیم به اکانت جیمیل خود وارد شویم، می بایست اطلاعاتی همچون آدرس سرور، نام کاربری و رمز عبور را داشته باشیم. به منظور اتصال به سرور اف تی پی نیز می بایست اطلاعات زیر را داشته باشیم:

site:ftp.example.com  login:user  pass:123456  port:21  

همان طور که در خط اول ملاحظه می شود، آدرس سرور اف تی پی آمده است. اگر فرض کنیم که آدرس وب سایت ما example.com باشد، با قرار دادن پیشوند ftp قبل از آدرس سایت به سرور اف تی پی متصل خواهیم شد. در خط دوم و سوم نام کاربری و رمز عبور را مشاهده می کنیم و در نهایت شماره پورتی است که از آن طریق به سرور اف تی پی متصل می شویم که پورت 21 است. همان طور که در آموزش های گذشته توضیح داده شد، پورت را می توان به عنوان دروازه ای در نظر گرفت که از طریق آن دروازه می توان وارد سرور هاست شد. با این تفاسیر، سرورها در سراسر دنیا دارای چندین دروازه یا پورت هستند که هر کدام از آن ها برای کار خاصی در نظر گرفته شده اند. به طور مثال، سرور اف تی پی از طریق پورت های 20 و 21 مابین کاربر و سرور هاست ارتباط برقرار می سازد اما این در حالی است که اچ تی تی پی به صورت پیش فرض از طریق پورت 80 به سرور هاست متصل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید