هونولولو نخستین شهر آمریکا که استفاده از گوشی در خط عابر پیاده را ممنوع کرد

استفاده از گوشی در خط عابر پیاده

هونولولو نخستین شهر آمریکا که استفاده از گوشی در خط عابر پیاده را ممنوع کرد

استفاده از گوشی در خط عابر پیاده ، از این پس در یکی از شهرهای آمریکا جرم محسوب می‌شود. مجازات ارتکاب این جرم، پرداخت جریمه نقدی است.

شهرهای بزرگ زیادی در سراسر دنیا، با تبلیغات فرهنگی گوناگون تلاش کردند از خیره شدن افراد به گوشی موبایل خود حین رد شدن از خیابان جلوگیری کنند. متاسفانه استفاده زیاد از گوشی به حدی رسیده که کاربران حتی حین عبور از یک محل ماشین‌رو نیز سر از دستگاه هوشمند خود نمی‌کشند و این موضوع جان آن‌ها را در خطر قرار می‌دهد. به همین دلیل تاکنون در چندین شهر شاهد ممنوع شدن این کار به صورت قانونی و رسمی بوده‌ایم.

هونولولو یکی از بزرگترین شهرهای ایالات متحده آمریکا است که در ایالت هاوایی واقع شده و اخیرا، به جمع دیگر شهرهای این‌چنینی پیوسته است. با استفاده از گوشی حین رد شدن از خیابان در این شهر، مجبور به پرداخت جریمه نقدی خواهید بود. این قانون از روز بیست و پنجم اکتبر (سوم آبان) به صورت رسمی در سراسر شهر به اجرا در آمده و افراد متخلف، مجبور به پرداخت جریمه از 15 تا 99 دلار خواهند بود. این قانون برای کاهش خطرات استفاده از گوشی وضع شده است.

استفاده از گوشی در خط عابر پیاده

میزان جریمه بسته به تعداد دفعات ارتکاب جرم دارد. البته موارد استثنایی نیز وضع شده‌اند. به عنوان نمونه اگر اثبات شود دلیل استفاده از گوشی در خط عابر پیاده تلاش برای تماس با شماره‌های ضروری به منظور اطلاع‌رسانی درباره یک تصادف و یا هر گونه حادثه دیگر بوده است، از پرداخت جریمه معاف خواهید شد.

با استفاده از گوشی در خط عابر پیاده مجبور به پرداخت جریمه تا سقف 100 دلار خواهید بود

در مقایسه با دیگر شهرهای آمریکا، هونولولو دلیل قانع‌کننده‌ای برای وضع این قانون دارد. کرک کالدول (Kirk Caldwell)، شهردار هونولولو، اعلام کرد طبق آمارها، میزان آسیب‌دیدگی از این سهل‌انگاری در این شهر، حتی از شهرهایی همچون سان فرانسیسکو و نیویورک که تعداد معتادان به گوشی هوشمند زیادتری دارند نیز بیشتر است. به گزارش رویترز، بین سال‌های 2000 تا 2011 حدود یازده هزار آسیب‌دیدگی حین عبور از خیابان که مسبب همه آن‌ها استفاده از گوشی بوده گزارش شده‌ است. جالب است بیشتر این بازه زمانی، در دوره‌ای قرار دارد که گوشی‌ های هوشمند هنوز ظهور نکرده بودند.

به نظر می‌رسد این اقدام مقامات هونولولو کمی خارج از منطق است. یک نیروی انتظامی، به جای تمرکز کردن بر روی افرادی که در حال استفاده از گوشی در خط عابر پیاده هستند، باید حواسش را بر روی موارد مهمتری جمع کند، چرا که جنایات به مراتب مهلک‌تری نسبت به این موضوع در سراسر شهرهای دنیا انجام می‌گیرد. برای این دسته از مشکلات، هیچ چیز به اندازه فرهنگ‌سازی جواب‌گو نخواهد بود.

1396-05-10

دیدگاهتان را بنویسید