وزن کل ساخته های دست بشر بر روی زمین چقدر است؟

کل ساخته های دست بشر

وزن کل ساخته های دست بشر بر روی زمین چقدر است؟

انسان ها از ابتدای شکل گیری حیاتشان بر روی زمین، همراه در پی ساخت ابزار هایی برای بهتر کردن زندگی خود بوده اند و این ساخت و ساز همچنان ادامه دارد.کل ساخته های دست بشر حجم عظیمی را شامل می شود و به یقین وزن آن می بایست رقم بالایی را نشان دهد. اما فکر می کنید وزن کل ساخته های دست بشر چقدر باشد ؟

از زمانی که انسان های اولیه  توانستند ساده ترین فناوریها را توسعه داده و به ابزارسازی روی آوردند تا این زمان که شاهد ساخت پیچیدیه ترین و عظیم ترین مصنوعات ساخت بشر هستیم، قرنها می گذرد. دانشمندان هم اکنون به این مقوله علاقمند شده اند تا برآوردی نسبی از وزن تمامی مصنوعات بشری در طول تاریخ داشته باشند.

کل ساخته های دست بشر چند تن است؟

به راستی چند تن؟ براساس نتایج پژوهشی که اخیرا به عمل آمده وزن تقریبی تمامی دیوایس ها، ماشین ها، ابزار، وسایل و زیرساخت های شهری و روستایی که بشر تاکنون بر روی زمین دریا و یا در فضا ساخته است در حدود 30 تریلیون تن است.

پژوهشگران برای اشاره به هر آنچه که تا کنون توسط بشر ساخته شداه است از اصطلاح “فناوری کره” یا technosphere استفاده می کنند. فناوری کره به معنای آن است که انسان تاثیری بسیار عظیم بر روی کره ای داشته است که در حال حاضر بر روی آن زیست می کند.

جین زالاشیویچ از محققین این طرح تحقیقاتی می گوید: این وزن متعلق به تمامی سازه های بشر است که به منظور بقا و زندگی بهتر ساخته شده اند، این سازه ها شامل خانه ها، کارخانجات، مزارع، معادن، جاده ها، فرودگاهها، بنادر کشتیرانی، رایانه ها و زباله ها می شود.

ظهور فناوری کره در ارتباط به آغاز دور جدیدی از دوران جغرافیایی است که آن را Anthropocene  نامیده اند و مشخصه اصلی آن تغییر شکل زمین توسط کنشها و تولیدات انسانی است که از 1950 تاکنون ادامه داشته است.

فناوری کره با “زیست کره” یا بیوسفر متفاوت است. بیوسفر بخشی از کره زمین را شامل می شود که در آن زندگی وجود دارد و در واقع محل زیست انسان و دیگر موجودات زنده است. زیست کره در بر گیرنده زیست گاه های روی زمین، بالای آن، زیر زمین و زیستگاه ها آبی است. بیوسفر قادر به بازیافت خود است اما در عوض فناوری کره در زمینه بازبافت خود چندان موفق عمل نکرده است.

نتایج این تحقیق که در مجله The Anthropocene Review منتشر شد نشان می دهد که فناوری کره شاید از لحاظ جغرافیایی جوان باشد، اما با سرعت سرسام آوری در حال رشد است و تاکنون نیر تاثیر چشم گیری بر روی زمین داشته است.

1395-09-16

دیدگاهتان را بنویسید