وظایف یک توسعه دهنده هوش تجاری چیست؟

وظایف یک توسعه دهنده هوش تجاری چیست؟
یک توسعه دهنده هوش تجاری در واقع یک متخصص اطلاعات می باشد. دانش قوی در رابطه با علوم کامپیوتری و برنامه نویسی می تواند مواردی از ملزومات این شغل باشد که موثر در موفقیت هرچه بیشتر فرد در این زمینه خواهد بود. کار با نرم افزارهای مختلف و پایگاه داده های متنوع نیز دو مورد از پر اهمیت ترین وظایف این شخص می باشد. جستجو در زمینه راهکارهای هوش تجاری و هوش کسب و کار یکی از وظایف اصلی این شخص بوده که می توان برنامه ریزی و طراحی نقشه راه در این حوزه را نیز از آن استنباط نمود.


پس از تکمیل مرحله برنامه ریزی، نوبت به طراحی راهکارهای هوش تجاری می رسد و پس از آن، بررسی میزان موثر بودن راهکار ارائه شده در آن زمینه کاری مهمترین وظیفه توسعه دهنده می باشد. اگر در این مرحله مشکلی در راهکار ارائه شده مشاهده شود، شخص توسعه دهنده وظیفه رفع مشکل و یافتن راه حل مناسب برای آن کسب و کار را بر عهده خواهد داشت.
توسعه دهنده هوش کسب و کار، در زمینه طراحی و پیاده سازی OLAP نیز باید دارای توانایی و تجربه باشد. این شخص با انواع پایگاه داده های چند بعدی و رابطه ای کار می کند و باید آشنایی کافی در زمینه الگوریتم های داده کاوی و پیاده سازی آنها را نیز داشته باشد. توانایی کار با پایگاه داده ، طراحی پرس و جو (Query) و گزارشات متنوع نیز از اصلی ترین وظایف این شخص می باشد. یکی دیگر از وظایف توسعه دهنده هوش تجاری طراحی و نگهداشت انباره های داده (Data Warehouse) می باشد. این شخص باید بتواند بهترین دیتا مدل ممکن را از پایگاه داده موجود شناسایی نماید و انباره داده مورد نظر را در جهت سهولت استخراج گزارشات و تحلیل ها راه اندازی نماید.
یکی از وجوه اصلی این شغل درگیر بودن همزمان با متخصصان و کاربران نهایی سازمان می باشد. فرد توسعه دهنده جهت شناسایی و طراحی مناسب محصول نیاز به تعاملی بسیار قوی با متخصصان حوزه مورد نظر و در جهت پیاده سازی موفق در سازمان نیازمند دریافت نظرات کاربران نهایی سازمان می باشد.
در نهایت توانایی های مهم در این زمینه را می توان با عناوین زیر معرفی نمود :
۱- برنامه نویسی
۲- مدیریت ریسک
۳- بروز بودن در حوزه علوم رایانه
۴- آشنایی با تحلیل های آماری و ریاضی
۵- توانایی کار با انواع پایگاه داده
۶- برخورداری از روابط عمومی مناسب

دیدگاهتان را بنویسید