چرا قیمت موبایل در بازار ایران با وجود کاهش نرخ ارز، پایین نیامد؟

قیمت موبایل

چرا قیمت موبایل در بازار ایران با وجود کاهش نرخ ارز، پایین نیامد؟

قیمت موبایل در بازار ایران به علت افزایش قابل توجه نرخ ارز، به طور نجومی بالا رفت، اما پس از کاهش نسبی قیمت دلار، دیگر خبری از ارزان شدن گوشی نشد. رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در این باره توضیح داده است.

افت قیمت دلار به حدود 14 هزار تومان باعث شد مشتریان منتظر کاهش 30 درصدی قیمت موبایل باشند، اما این انتظار برآورده نشد و قیمت گوشی در بازار ایران حداکثر 10 درصد کاهش پیدا کرده است. مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی، در مورد این که چرا با کاهش نرخ دلار، قیمت گوشی های تلفن همراه، آنچنان که باید پایین نیامده، توضیح داده است.

تاثیر گوشی های توقیفی بر قیمت موبایل

مهدی محبی در این رابطه گفت وقتی عرضه و تقاضا در بازار یکسان نباشد، قیمت موبایل کاهش پیدا نمی‌کند. قرار بود گوشی های توقیفی و در گمرک مانده به بازار عرضه شوند، اما هنوز قوه قضاییه، دستور آزادسازی این گوشی‌ها را صادر نکرده است. قیمت همین گوشی‌هایی که با ارز نیمایی وارد کشور شده 3 میلیون تومان با قیمتشان در بازار آزاد تفاوت دارد. به عنوان مثال، قیمت گوشی آیفون ایکس با ارز نیما، 14 میلیون و 700 هزار تومان است، اما اکنون این گوشی در بازار با قیمت 17 میلیون تومان فروخته می‌شود.

محبی در پایان درباره احتمال کاهش قیمت گوشی های تلفن همراه در آینده نزدیک افزود اگر این گوشی های توقیفی به بازار وارد شود، قیمت‌ها متفاوت خواهد شد. در حال حاضر به این علت که گوشی‌ها وارد بازار نشده کاهش قیمت دلار روی قیمت گوشی تاثیر نگذاشته است.

1397-08-14

دیدگاهتان را بنویسید