کامپیوترهای سرور و میزبانی وب


کامپیوترهای سرور و میزبانی وب


شبکه ی جهانی وب از میلیون ها کامپیوتر متصل به یکدیگر تشکیل شده است که بعضی از این کامیپوترها متعلق به کاربران هستند مانند کامپیوتر یا تبلتی که هم اکنون از آن برای مطالعه این دوره آموزشی استفاده می کنید اما برخی کامپیوترها نقش سرور را در اینترنت ایفا می کنند. در واقع سکان آکادمی نیز روی یک کامپیوتر قرار گرفته که در گوشه ای از ایران در یک دیتاسنتر قرار گرفته است.

این کامپیوتر میزبان وب اپلیکیشن سکان اکادمی است و به همین خاطر به آن Web Host نیز می گویند و البته همان طور که گفتیم گاهی اوقات از کلمه وب سرور هم به طور کلی برای اشاره به آن استفاده می شود.

نکته ای که همواره در مورد وب سرورها می بایست مد نظر قرار داده شود این است که به هیچ وجه وب سرور را با وب هاست اشتباه نگیریم. همان طور که بخش های قبل گفته شد، منظور از وب سرور نرم افزاری است که مسئول برقراری ارتباط مابین مرورگر کاربران، زبان های سمت سرور و … می باشد اما این در حالی است که هر وقت به وب هاست اشاره می کنیم منظورمان چیز دیگری است. به عبارت دیگر هر وب سایتی -چه شخصی و چه تجاری- روی یک سیستم سخت افزاری ذخیره می شود و آن سخت افزار که وب سایت ما روی حافظه آن ذخیره شده است از طریق اینترنت به کل دنیا متصل است که به آن وب هاست گفته می شود.

سخت افزارهایی مدرن در محیطی امن و محافظت شده که تحت عنوان «دیتاسنتر» شناخته می شوند مسئول ذخیره سازی وب سایت های مشتریان شرکت های هاستینگ می باشند. نکته ی جالبی که در مورد وب هاست ها وجود دارد این است که ما به عنوان کسی که دارای یک وب سایت است قادر خواهیم بود تا برای خود و روی کامپیوتر خودمان یک وب هاست ایجاد کنیم به این صورت که اطلاعات وب سایت خود را روی کامپیوتری شخصی مان انتقال داده و کامپیوترمان را به شبکه جهانی اینترنت متصل نماییم اما این در حالی است که این کار نیاز به دانش فنی نسبتا زیادی است و در عین حال می بایست هزینه های بیشتری نسبت به خرید فضای هاست از شرکت هایی که خدمات میزبانی وب ارائه می دهند بپردازیم.

از این رو، وقتی که می خواهید سایت خودتان را راه اندازی کنید لازم است که به شرکت هایی مراجعه کنید که خدمات میزبانی وب ارائه می کنند و از آن ها یک سرور برای میزبانی سایت تان اجاره کنید. اما صبر کنید! هزینه ی اجاره یک سرور عدد نسبتا بالایی است و برای بسیاری از افراد که قصد دارند یک سایت کوچک -مثلا یک سایت شخصی- راه اندازی کنند مقرون به صرفه نیست. به همین خاطر سیستم میزبانی اشتراکی به وجود آمده است.

در این روش تعداد زیادی سایت روی یک کامپیوتر سرور میزبانی می شوند. برای درک بهتر این موضوع، این طور تصور کنید که هارد دیسک کامپیوتر سرور را به پوشه های مختلفی تقسیم کرده و هر وب سایت را روی یک پوشه مجزا قرار می دهید. در ادامه بخشی از ظرفیت هارد دیسک و دیگر منابع سخت افزاری مانند رم و سی پی یو را در اختیار هر وب سایت قرار خواهید داد.

به طور کلی، زمانی که از شرکتی که خدمات میزبانی وب ارائه می دهد فضایی را خریداری می کنیم آدرسی در اختیار ما قرار می گیرد که این آدرس ما را به بخشی از حافظه روی سرور این شرکت هدایت می کند که محافظت شده است و فقط از طریق رمز عبور خواهیم توانست وارد آن فضا شویم و کاملاً شخصی است. پس از ورود به فضای اختصاص داده شده به ما، خواهیم توانست فایل های مرتبط با وب سایت خود را در آنجا اصطلاحاً Upload نماییم. علاوه بر این، آدرس یک پنل مدیریتی برای مدیریت فایل های روی هاست خود نیز در اختیار ما قرار می گیرد که از آن جمله می توان به سی پنل اشاره کرد که در آموزش های آتی بیشتر با این پنل های مدیریتی آشنا خواهیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید