کشف اجساد مومیایی در گورستان های زیرزمینی مصر

مومیایی

کشف اجساد مومیایی در گورستان های زیرزمینی مصر

اکتشاف بیش از هفده جسد مومیایی در گورستان‌‌های زیرزمینی مصر، باستان‌شناسان را برای رمزگشایی از جزئیات و قدمت آنان به چالش کشانده است.

گروهی از باستان‌شناسان در روستای «تونه الجبل» ، از اکتشاف اجساد مومیایی در گورستان‌های زیرزمینی مصر خبر دادند. جسد مومیایی شده بیش از 17 نفر، در داخل دخمه‌ای کشف شده است که به صورت دسته‌جمعی دفن شده‌اند.

محمد صالح بن محمد احمد الخولی به عنوان یکی از اساتید دانشگاهی قاهره، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در روستای «تونه الجبل»، از موفقیت‌آمیز بودن حفاری 80 ساله این محل خبر داد و در این باره گفت:

راه ورود به این دخمه، تنها از یک مسیر بسیار باریک ممکن است که به زیرزمین راه پیدا می‌کند. در داخل این محل، راهروهای بسیاری برای دفن مومیایی ها وجود دارد.

عملیات کاوش و حفاری در این محل با تلاش بی وقفه در جریان بوده و از آمار دقیق اجساد این مجموعه مومیایی مصر اطلاعاتی در دست نیست. کانال تلویزیونی الیوم السابع، مجموعه‌ای از تصاویر مربوط به داخل این گورستان زیرزمینی را به نمایش گذاشته که در آن شاهد لامپ‌هایی قدیمی، سکه‌های باستانی و همچنین مجموعه‌ای از تابوت‌ها در رنگ‌هایی متنوع هستیم. علاوه بر این، باستان‌شناسان مجموعه‌ای از ظروف سفالی در اندازه‌هایی بزرگ را نیز در این محل کشف کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود در گذشته، برای نگهداری مایعات از آنان استفاده می‌شد.

مومیایی مومیایی

مومیایی مومیایی

مومیایی مومیایی

قدمت این اجساد مومیایی به تاریخی در حدود 2500 سال پیش از میلاد مسیح تعلق دارد!

محمد صالح بن محمد احمد الخول، اطلاعات دقیقی را از قدمت این گورستان زیرزمینی اعلام نکرده است. اما با توجه به اینکه پیدایش سکه‌ها به حدود 2500 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد، پیش‌بینی می‌شود که قدمت مومیایی‌های کشف شده نیز مربوط به همین تاریخ و چند دهه بعد از آن باشد. تاریخ‌دانان، مجموعه مومیایی جدید کشف شده در این روستا را به دورانی پس از فتح مصر توسط اسکندر مقدونی نسبت می‌دهند؛ زمانی که امپراتوری روم بر مصر حکومت می‌کرد.

در حال حاضر، مقامات مسئول در این روستا، خبرنگاران را یک به یک به درون این گورستان زیرزمینی هدایت می‌کنند. گذرگاه موجود برای رسیدن به این گورستان زیرزمینی، تنها برای پایین رفتن یک شخص به طور همزمان ساخته شده است. همین امر، رفت و آمد را برای خبرنگاران و حمل دوربین‌های عکاسی، فیلم‌برداری و همچنین تجهیزات مربوطه مشکل‌ساز می‌کند.

1396-02-27

دیدگاهتان را بنویسید