گران شدن خودروهای داخلی بر اساس افزایش کیفیت آن‌ها صورت گرفته است

گران شدن خودروهای داخلی

گران شدن خودروهای داخلی بر اساس افزایش کیفیت آن‌ها صورت گرفته است

مدیر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد اعلام کرد که گران شدن خودروهای داخلی شامل پراید، تیبا، سمند و پژو به دلیل افزایش کیفیت آن‌ها صورت گرفته است.

اشکان گلپایگانی، مدیر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در جریان مراسم روز ملی صنعت و معدن عنوان کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین شورای رقابت، متولی پیگیری افزایش کیفیت خودروهای داخلی هستند. وزارت صنعت و معدن برای گروه‌های مختلف قیمتی خودروهای تولید داخل، هدف‌گذاری کرده و یک سطح کیفی را در سال گذشته و سال جاری تعریف کرده است. وی در مورد افزایش قیمت برخی از خودروهای داخلی گفت:

شورای رقابت بر اساس اهدافی که در اختیارش قرار گرفته، تغییرات خودروهای تولید داخل را با ابتدای سال 1395 مقایسه کرده و بر اساس آن، مجوز گران شدن خودروهای داخلی و یا توقف قیمت‌گذاری آن‌ها را صادر کرده است. بدون استثنا، تمامی خودروهایی که مجوز افزایش قیمت را دریافت کردند با افزایش کیفیت همراه بوده‌اند.

گران شدن خودروهای داخلی

به گفته گلپایگانی، حتی برخی از خودروها نیز افزایش کیفیت داشته‌اند اما به این دلیل که به متوسط هدف کیفی تعیین شده نرسیده بودند، مجوز افزایش قیمت آن‌ها صادر نشد. مدیر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در ادامه اظهار کرد که افزایش کیفیت را نباید با تغییر ستاره کیفی خودروها سنجید؛ چرا که تغییر ستاره به دلیل رنج وسیعی از امتیازات منفی اتفاق خواهد افتاد. برای مثال، یک خودروی تک ستاره می‌تواند 180 نمره منفی داشته باشد و خودروی تک ستاره دیگر می‌تواند دارای 300 امتیاز منفی باشد. در نتیجه روند افزایش کیفیت در خودروهایی که گران شده‌اند وجود داشته اما این روند به تغییر ستاره کیفی آن‌ها منجر نشده است.

گران شدن خودروهای داخلی ارتباطی به افزایش حقوق کارگران ندارد

پیش از این گفته می‌شد درخواست خودروسازان جهت افزایش قیمت محصولات برای افزایش حقوق و دستمزد کارگران بوده و این مساله هیچ ارتباطی به افزایش کیفیت خودروها نداشته است. اشکان گلپایگانی در این رابطه تاکید کرد:

بله خودروسازها درخواست افزایش قیمت را بر اساس افزایش میزان حقوق و دستمزد کارگران و هزینه تولید داده بودند اما شورای رقابت، مجوز گران شدن خودروهای داخلی را تنها برای خودروهایی صادر کرده که با افزایش کیفیت همراه بوده‌اند.

1396-04-19

دیدگاهتان را بنویسید