گرمای هوا امسال رکورد شکنی کرد؛ گرم‌ترین روزهای جهان را تجربه می‌کنیم

گرمای هوا

گرمای هوا امسال رکورد شکنی کرد؛ گرم‌ترین روزهای جهان را تجربه می‌کنیم

گرمای هوا به طرز فاجعه آمیزی بالا رفته است. امسال کره زمین گرمای عجیبی را تجربه می‌کند. در خبرها عنوان شده بود که ماه ژوئن امسال گرم‌ترین ماه ژوئن در کل تاریخ بوده است. این گرمای سراسری کل نیمکره شمالی را در بر گرفته؛ اما خاورمیانه به معنای واقعی در حال پختن است. روز چهارشنبه یک رکورد عجیب برای نیمکره شرقی به ثبت رسید. درجه حرارت بخش‌هایی از کویت به 129.2 درجه فارنهایت (54 درجه سانتی‌گراد) افزایش یافت.

جف مستر و کریستوفر برت کارشناسان سازمان هواشناسی معتقدند که این دما داغ‌ترین دمای ثبت شده در کره زمین بعد از زمان ثبت دمای دره مرگ در کالیفرنیاست و چون این دما نه‌تنها یک‌بار بلکه در دو نوبت ثبت شده بسیار جالب توجه و حائز اهمیت است. دماسنج‌های دو روز قبل بصره نیز دقیقا همان دما، یعنی 54 درجه سانتی‌گراد را نشان می‌دادند.

بالاترین ثبت رسمی درجه حرارت جهان با 134.1 درجه فارنهایت (56.7 درجه سانتی‌گراد) در 10 جولای 1913 در Furnace Creek Ranch کالیفرنیا، در دره‌ی مرگ (Death Valley) به ثبت رسیده است. این مقدار از درجه حرارت بالا به‌شدت مورد بحث است. بسیاری آن را قبول نداشته و معتقدند که احتمالا دمای ثبت شده به‌درستی خوانده نشده و آن را معتبر نمی‌دانند؛ اما برت می‌گوید که در 30 ژوئن 2013 یک رکورد قابل قبول‌تر برای دره مرگ نوشته شد. 54 درجه سانتی‌گراد درست به همان اندازه درجه حرارتی که در دو روز گذشته در خاورمیانه ثبت شده است. یکی از کارشناسان ارشد هواشناسی دراین‌باره توضیحات بیشتری می‌دهد.

گرمای هوا

“ روز پنجشنبه درجه حرارت خوانده شده در بصره به‌عنوان چهارمین دمای قابل اعتماد در خارج از دره مرگ شناخته شد. تنها دماهای به ثبت رسیده‌ی همتراز بصره عراق به‌جز دره مرگ در کالیفرنیا، دمای ثبت شده اخیر در کویت با 54 درجه سانتی‌گراد، 53.6 درجه در سال 2011 مجددا در کویت و در 26 مه 2010 در پاکستان است.”

در واکنش به این موج گرمای شدید، دولت عراق دو روز تعطیلی عمومی اعلام کرد. گفته می‌شود در جنوب کشورمان نیز گرمای بی‌سابقه‌ای حکم‌فرماست، گرمای هوا در برخی از مناطق به بالای 50 درجه نیز رسیده و مردم را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است. حتی یکی از هموطنانمان در خوزستان بر اثر گرمازدگی جان خود را از دست داده است. مراقب سلامتی خود باشید، امسال گرمای هوا رکورد شکنی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید