گزارش تحلیلی؛ بررسی رفتار کاربر ایرانی پس از اتصال به اینترنت

امروزه تحلیل رفتار کاربران که در سایتها و موتورهای جستجوگر حضور می یابند بسیار مورد توجه است تا آنجا که سایتها و شرکتهای بزرگ تنها به ارزیابی رفتار کاربران می پردازند و نتایج مطالعات خود را در اختیار شرکتها و سازمانهای دیگر قرار می دهند.

نتایج یک نمونه مطالعه انجام شده توسط موسسه "نیلسن نت ریتینگ" در ادامه ذکر می شود تا اهمیت اینگونه آمار و اطلاعات بیشتر روشن شود. این مطالعه در نوامبر 2004 بر روی کاربران خانگی انجام شده است.

– هر کاربر به طور متوسط در ماه 30 بار در اینترنت حضور داشته است.
– هر کاربر به طور متوسط در ماه 60 سایت مختلف را دیده است.
– هر کاربر به طور متوسط در ماه 1050 صفحه را دیده است.
– هر کاربر به طور متوسط در ماه در هر بار حضور در اینترنت 35 صفحه را بازدید کرده است.
– کامپیوتر کاربر در ماه به طور متوسط 25.5 ساعت به اینترنت اتصال داشته است.
– در هر نشست هر کاربر به طور متوسط 51 دقیقه در اینترنت حضور داشته است.
– مدت زمان مشاهد هر صفحه 45 ثانیه بوده است.

حال با استناد به این گزارش می توان محتوای صفحات را به گونه ای تنظیم کرد که در زمان متوسط 45 ثانیه قابل خواندن باشند.

اما از کاربران ایرانی چه خبر؟

طبق گزارشی که در سال 2006 منتشر شده است آمار کاربران اینترنت در خاورمیانه نزدیک به 20میلیون نفر است و ایران با 5/7 میلیون نفر کاربر رتبه اول را در خاور میانه داراست.

به گزارش سایت " ایران سئو " آمارهای داخلی عددی بیش از 5/7 میلیون کاربر را نشان می دهد. متاسفانه در حال حاضر هیچ سایت و شرکتی که رفتار جامعه کاربران ایرانی را تحلیل و ارزیابی کند، وجود ندارد. هر چند که گهگاه آماری جسته و گریخته منتشر می شود اما این آمار به دلیل آنکه توضیحی از روش کار و معیاری های مدنظر ارایه نمی دهند، چندان قابل استناد نیستند.

در ادامه آماری از رفتار کاربران ایرانی با تکیه بر مطالعات قبلی مولف و مطالعه انجام شده طی سالهای گذشته ارایه می شود. بنابر این در حد یک گزارش غیر رسمی می توانید به این نتایج استناد کنید. برخی نتایج ممکن است واضح و بدیهی باشد و این مطالعه نیز آنها را تایید کرده است.

گروه کاربران ایرانی عمدتا جوان، کم تجربه، مذکر و مجرد است. نگاهی به کلمات جستجو شده کاربران در موتورهای جستجوگر گوگل، اورچر و پارسیک و همینطور آمار سایتهای پر بیننده ایرانی به خوبی این موضوع را تایید می کند.

در کشورهای نظیر آمریکا، کانادا و انگلیس موضوعاتی همچون نقشه آن کشورها، کاریابی، بانکها، سازمانها و ادارات دولتی، پرچم و … بیشتر جستجو شده است اما در ایران اوضاع به گونه ای دیگر است. قرار گرفتن عباراتی نظیر music, chat در صدر کلمات جستجو شده دغدغه کاربران ایرانی را به گونه ای دیگر نشان می دهد.

این کلمات همچنین نشان می دهند که بیشتر وقت کاربران ایرانی در سایتهای گروه تفریح و سرگرمی سپری می شود و بسیاری از آنها "سایتهای زرد" هستند.

برخی از موضوعات پرطرفدار کاربران ایرانی به غیر از موارد فوق اخبار ایران، تاریخ ایران، نقشه ایران، زنان ایران، انقلاب اسلامی ایران و سینمای ایران بوده است.

عموما اکثر کاربران در حال حاضر مشکلی در دیدن صفحات فارسی ندارند. اما چرا عبارت "فونت فارسی" همچنان جستجو می شود؟ شاید به دلیل وجود سایتهایی است که در خارج از کشور طراحی شده اند و یا بعضا برخی سایتهای قدیمی دولتی که همچنان نیاز به نصب فونتی خاص دارند. البته دلایل دیگری نیز می توان برای آن ذکر کرد.

"گوگل فارسی" نیز یکی از کلمات جستجو شده پرطرفدار است. جستجوی این عبارت به خوبی نشان می دهد که کاربران ایرانی با تکنیکهای جستجو و موتورهای جستجوگر به خوبی آشنا نیستند زیرا می دانیم که می توانیم در گوگل حال به هر زبانی که هست، فارسی بنویسیم و فارسی جستجو کنیم!

"سایت"، "سایت فارسی"، "سایت ایرانی": به نظر می رسد که کاربران هنوز یاد نگرفته اند که برای پیدا کردن یک سایت فارسی در زمینه مورد علاقه خود، جستجو کردن عبارات فوق بی فایده است. زیرا یک سایت فارسی معمولا عنوان نمی کند که ما یک "سایت فارسی" هستیم، همینکه محتوای آن فارسی باشد خود دلالت بر همه چیز می کند. به این لیست عبارتهای "بهترین سایت فارسی، سایتهای فارسی، سایت های فارسی، سایتهای ایرانی، جوک فارسی، جک فارسی، نوشته های فارسی، وبلاگ فارسی و …" را هم اضافه کنید.

منبع خبر: خبرگزاری فارس

بر اساس این گزارش سازمانها و نهادهایی چون بانک ملی ایران،بانک سپه ، شرکت مخابرات ایران، مرکز آمار ایران، کتابخانه ملی ایران، بانک مرکزی ایران ، سازمان سنجش، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان مدیریت صنعتی، سازمان گسترش، سازمان برنامه و بودجه، سازمان ثبت احوال، سازمان هواشناسی، سازمان ملی جوانان و سازمان تامین اجتماعی از مهمترین مراکز و سازمانهای جستجو شده بوده‌اند.

در بین امامان معصوم امام زمان، امام حسین و امام رضا بیشتر از بقیه جستجو شده است. جستجوی عبارت "امام عادل" نیز در نوع خود جالب توجه است.

اخبار ایران، اخبار روز، اخبار وررزشی، اخبار فارسی بیشتر مد نظر کاربران بوده است.

از میان افرادی که دارای "پور" و "زاده" در نام فامیلی خود هستند، کویتی پور، رضا زاده و نوری زاده بیشتر جستجو شده اند.

مهمترین روز مورد توجه، روز زن بوده است.

این بررسی به کمک آمار ارایه شده توسط موتورهای جستجوگر اورچر و گوگل انجام شده است. هر چند که نمی توان آن را عمومیت داد، اما در حد یک مطالعه و گزارش غیر رسمی با توجه به سابقه مولف، نتایج آن معتبر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس