گسترش حمله باج افزار WannaCry به 150 کشور جهان

حمله باج افزار WannaCry

گسترش حمله باج افزار WannaCry به 150 کشور جهان

حمله باج افزار WannaCry پس از کشف آن در روز جمعه، همچنان ادامه دارد و اکنون بیش از 10 هزار سازمان و 200 هزار نفر در بیش از 150 کشور جهان تحت تاثیر این حملات سایبری قرار گرفته‌اند.

به گفته مقامات اروپایی، حمله باج افزار WannaCry به سرعت در حال گسترش است و تغییرات جدیدی به سطح آن اضافه شده است. راب وین رایت (Rob Wainwright)، رئیس یوروپل در گفتگو با بی بی سی اظهار کرد که این حملات سایبری در ابعاد بی‌سابقه‌ای رخ داده است و به احتمال زیاد با بازگشت مردم به سر کار خودشان در روز دوشنبه ادامه خواهد داشت. بسیاری از مسئولان به کاربران هشدار دادند که فورا سیستم‌های خود را به‌روز کنند تا از خطر حملات سایبری در امان بمانند. در همین راستا مایکروسافت در روز گذشته پچ جدیدی را برای ویندوز ایکس پی ارائه کرده است.

حمله باج افزار WannaCry

موج دوم حمله باج افزار WannaCry در راه است

حمله باج افزار WannaCry در بعد از ظهر جمعه آغاز شد و بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها از جمله خدمات بهداشت ملی انگلیس و شرکت خودروسازی رنو فرانسه را تحت تاثیر قرار داده است. یک متخصص امنیت سایبری 22 ساله موسوم به Malware Tech نیز توانسته کد مخفی را در این باج افزار کشف کند که می‌تواند موجب توقف این حملات شود. وی همچنین پیش‌بینی کرد که به زودی یک حمله دیگر برای رفع آسیب‌پذیری موجود صورت بگیرد. وی در صفحه شخصی خود نوشت که ورژن اول WannaCry در حال متوقف شدن است اما ورژن 2 آن نقص موجود را حذف خواهد کرد و شما تنها در صورت داشتن پچ ASAP می‌توانید از حملات در امان بمانید.

محققان دو نوع جدید از باج افزار را کشف کرده‌اند که امکان مسدود کردن یکی از آن‌ها با ثبت یک دامنه وجود دارد اما برای نوع دیگر فعلا هیچ کلید قطع اضطراری پیدا نشده است. این بدافزار با استفاده از یک حفره امنیتی در ویندوز ایکس پی، سیستم را آلوده کرده و با رمز‌گذاری فایل‌ها به سایر کامیپوترهای گسترش پیدا می‌کند. وین رایت تاکید کرد که سیستم‌ها باید به آخرین به‌روزرسانی مجهز شوند تا از گسترش بیشتر این بدافزار جلوگیری کنند. در حال حاضر یوروپل در حال همکاری با دفتر تحقیقات فدرال است تا راهی برای محافظت کاربران از حمله باج افزار WannaCry جلوگیری کند.

1396-02-25

دیدگاهتان را بنویسید