آشنایی با اپلیکیشن‌ GIMP جهت ویرایش تصاویر در لینوکس


آشنایی با اپلیکیشن‌ GIMP جهت ویرایش تصاویر در لینوکس


GNU Image Manipulation Program یا به اختصار GIMP (برنامهٔ ساخت تصاویر گنو) اپلیکیشنی است که امکان ساخت، ویرایش، نمایش، تبدیل فرمت و بسیار کارهای دیگر مرتبط با تصاویر را به کاربران سیستم‌عامل گنو/لینوکس می‌دهد.

گیمپ یک ابزار مدیریت تصاویر پیشرفته‌ است که بسیاری از امکانات نرم‌افزار معروف ادوبی تحت عنوان Photoshop را دارا است و برای تمامی توزیع‌های لینوکسی در دسترس است. برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های اپلیکیشن گیمپ عبارتند از:
– هَندل کردن اکثر فرمت‌های تصاویر
– برخورداری از بسیاری از پلاگین‌ها و فیلترهای مرتبط با تصاویر
– قابلیت کار روی فایل‌های ساخته شده توسط فتوشاپ و دیگر ابزارهای ویرایش تصاویر مطرح

علاوه بر GIMP،‌ ابزارهای کار با تصاویر دیگری نیز در پلتفرم لینوکس وجود دارند که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

اپلیکیشن کاربرد
eog eog که مخفف واژگان Eye of Gnome است یک ابزار نمایش تصاویر است که قابلیت اسلایدشو به همراه برخی ابزارهای مرتبط با ویرایش تصاویر همچون چرخاندن، تغییر سایز و … را به کاربران عرضه می‌کند.
Inkscape این اپلیکیشن را به خاطر قابلیت‌‌هایی همچون ویرایش تصاویر، کار با لایه‌ها و غیره با نرم‌افزاری همچون Adobe Illustrator مقایسه می‌کنند.
convert convert ابزاری کامندلاین است که از بسیاری طُرق می‌توان فایل‌های تصویری را به وسیلهٔ آن ویرایش کرد که از جملهٔ مهم‌ترین آنها می‌توان به تغییر فرمت فایل‌ها، تغییر اندازهٔ تصاویر و … اشاره کرد.
Scribus این اپلیکیشن دارای بسیاری ابزارهای مرتبط با ویرایش تصاویر است اما عمده کاربردش برای ساخت داکیومنت‌هایی است که در محیط‌های اصطلاحاً WYSIWYG به کار می‌روند.
نکته
اصطلاح WYSIWYG که به صورت «ویزیویگ» تلفظ می‌شود، مخفف واژگان What You See Is What You Get بوده و به برنامه‌ها یا ادیتورهایی اشاره دارد که این امکان را به دولوپر می‌دهند تا در حین کار بر روی یک فایل، مثلاً یک فایل HTML، به صورت Real-time (در لحظه) خروجی را مشاهده نماید.

دیدگاهتان را بنویسید