آشنایی با دیتابیس های مشهور دنیا


آشنایی با دیتابیس های مشهور دنیا


شاید تا به حال با شنیدن نام دیتابیس چیزی تحت عنوان SQL هم به گوش تان خورده باشد. در واقع این اصطلاح مخفف واژگان STRUCTURED QUERY LANGUAGE به معنی «زبان ساخت یافته ی جستجو» می باشد که به عنوان یکی از زبان هایی است که به طور اختصاصی در دیتابیس های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

مجدد به مثال فایل اکسل دفترچه تلفن باز می گردیم که در آموزش گذشته آن را مطرح کردیم. اگر بخواهیم ببنیم که در کلیه شماره تلفن های مرتبط با دوستان ما چند مورد از آن ها با شماره 0918 شروع می شوند، به سادگی با نوشتن چند کد اس کیو ال می توان این کار را انجام داد.

از یک دید کلی، دیتابیس ها بر اساس نوع اطلاعاتی که در خود ذخیره می کنند را می توان دسته بندی کرد. به طور مثال، از دیتابیس های رایج می توان به دیتابیس های عددی، تصویری، متنی و … اشاره کرد. علاوه بر این از یک دید کامپیوتری نیز می توان دیتابیس ها را به انواع دیگری دسته بندی کرد که از آن جمله می توان به Relational Database، Distributed Database، OOP Database و … اشاره کرد. به طور کلی منظور از Relational Database دیتابیس هایی است که در آن می توان داده ها را به روش های مختلف ذخیره ساخته و بالتبع به روش های مختلفی هم به بازخوانی اطلاعات از آن ها پرداخت. منظور از Distributed Database دیتابیس هایی است که روی یک شبکه قرار گرفته و از نقاط مختلف قابل دسترسی اند. اصطلاح OOP Database به دیتابیس های مرتبط با زبان های برنامه نویسی شیء گرایی همچون جاوا، پی اچ پی، پایتون و … اشاره می کند که این نوع از دیتابیس ها اطلاعات خود را از طریق اشیاء جمع آوری می کنند.

پس از آشنایی با انواع دیتابیس ها حال نوبت به معرفی چند مورد از معروف ترین دیتابیس های جهان می رسد. در واقع دیتابیس های Oracle، MySQL، DB2، SQL Server، SQLite، Sybase را می توان به عنوان شماری از معروف ترین دیتابیس ها قلمداد کرد.

در واقع دیتابیس های قدرتمند اما در عین حال پیچیده شرکت اوراکل را می توان به عنوان برگ برنده این شرکت در میان رقبایش قلمداد نمود. دیتابیس SQL Server شرکت مایکروسافت با سهولت در استفاده، سازگاری با سیستم عامل ویندوز و قابلیت های کابردیش آن را به عنوان یکی از گزینه های محبوب برای برنامه نویسانی که از محصولات شرکت بزرگ مایکروسافت استفاده می کنند مبدل ساخته است. شرکت بزرگ IBM هم از غافله عقب نمانده و دیتابیسی تحت عنوان DB2 را به بازار عرضه کرده است. این دیتابیس روی سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و یونیکس اجرا می شود و از سازگاری خوبی با دیتابیس شرکت اوراکل برخوردار می باشد. دیتابیس Sybase هنوز هم پس از 25 سال حضور مستمر در بازار یکی از نقش های اصلی را در دنیا بازی می کند. دیتابیس MySQL در سال 2008 توسط شرکت سان مایکروسیستمز خریداری شد و پس از خریداری شدن خود شرکت سان مایکروسیستمز توسط امپراطوری اوراکل، دیتابیس MySQL تحت پرچمداری این شرکت به عنوان یکی از محبوب ترین دیتابیس های رایگان در دنیا قلمداد می شود که میلیون ها وب سایت شخصی و تجاری از این دیتابیس استفاده می کنند. دیتابیس SQLite در سال 2000 توسط آقای ریچارد هیپ طراحی شد. این دیتابیس بر خلاف دیگر دیتابیس ها به عنوان دیتابیسی قلمداد می شود که در نرم افزار یا اپلیکیشن اصطلاحاً Embed می شود. از جمله کاربردهای این دیتابیس می توان به کاربرد آن در سیستم عامل های موبایل، مرورگرهای وب و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید