آشنایی با مفهوم متد در زبان برنامه نویسی جاوا


آشنایی با مفهوم متد در زبان برنامه نویسی جاوا


یکی دیگر از مواردی که در جاوا خیلی مورد استفاده قرار می گیرد مفهومی است تحت عنوان Method. در واقع، متد به لیستی از کارهایی گفته می شود که قرار است به ترتیب خاصی یکی پس از دیگری انجام شوند. در زبان برنامه نویسی جاوا، هر متد دارای یک نام است و در هر کجای برنامه که بخواهیم دستورات داخل آن متد انجام شود، می بایست از این نام استفاده کنیم. برای روشن تر شدن این مسئله، به کد زیر توجه کنید:

class FirstProgram {          public static void main(String[] args) {                  String text = "In the name of God";                  System.out.println(text);          }  }  

کدهای فوق مربوط به اولین پروژه جاوا است که نوشتیم. به منظور روشن تر شدن کدهای فوق، شروع به تفسیر کدها می کنیم. در خط اول یک کلاس با نام FirstProgram داریم و علامت { که پس از نام کلاس آمده و علامت } که در خط ششم آمده است تشکیل دهنده یک بلوک اند که کل برنامه ما را در بر می گیرند. در خط دوم، یک متد با نام main داریم که حاوی لیستی از دستورات می باشد (واژگانی مثل public, static, void را در بخش های آتی توضیح خواهیم داد.)

در واقع هر زمانی که ما یک متد با نام main ایجاد کنیم، به کامپایلر این دستور را می دهیم که این بخش از کد بخشی است که برنامه را شروع می کند و در حین اجرا، سیستم به صورت خودکار برنامه نوشته شده توسط ما را از این بخش از برنامه به بعد اجرا می نماید. علامت { که پس از متد قرار گرفته به علاوه ی علامت } در خط پنجم آمده، به منزله بلوک دوم برنامه ما است. در این بلوک، ما یکسری دستورات مبنی بر چاپ جمله In the Name of God در بخش کنسول نرم افزار اکلیپس نوشته ایم که به ترتیب آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در این متد، ما یک متغیر -یا بهتر بگوییم یک شیئ- از جنس String تحت عنوان text داریم. در این دستور، واژه String یک API Identifier است و واژه text یک Identifier می باشد. در خط چهارم ما یک دستور دیگر مشاهده می کنیم که حاوی واژگان System, out, println می باشد که همگی جزو API Identifier ها می باشند که این وظیفه را دارند تا متغیر ما تحت عنوان text را در کنسول چاپ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید