آشنایی با پیام های اچ تی تی پی


آشنایی با پیام های اچ تی تی پی


پس از آن که کاربر از طریق مرورگر خود با موفقیت توانست یک درخواست از جنس HTTP برای سرور ارسال کند، حال نوبت به وب سرور می رسد تا این درخواست را پاسخ نماید. در واقع، وب سرور این کار را از طریق پیام ها و کدهایی که تحت عنوان Status Messages یا «کدهای وضعیت» معروف هستند انجام می دهد. این کدها برای هر نوع جوابی دسته بندی شده اند که در ادامه با کاربردی ترین آن ها آشنا خواهیم شد.

Informational Messages
اولین گروه از این پیام ها تحت عنوان Informational Messages به معنی «پیام های اطلاعاتی» شناخته می شوند که این گروه از پیام ها با عدد 1 شروع می شوند. به طور مثال پیام Continue که کد اختصاصی آن معادل با 100 است، حاکی از آن است که سرور به مرورگر کاربر می گوید که به کار خود در ارسال درخواست ها ادامه دهد.

Successful
گروه دوم از این پیام ها تحت عنوان پیام های Successful یا «پیام های موفقیت» شناخته می شوند که این گروه از پیام ها با عدد 2 شروع می شوند. در واقع هر زمانی که کاربر درخواست اش با موفقیت انجام شود، این پیام از سمت سرور برای مرورگر وی ارسال خواهد شد. به عنوان مثال فرض کنیم که کاربر یک دستور GET برای سرور ارسال می کند و سرور هم با موفقیت می تواند فایل مد نظر کاربر را پیدا نموده و به دستش برساند. در این مرحله یک پیام OK با کد 200 برای مرورگر کاربر ارسال خواهد شد.

Redirection
پیام بعدی پیام Redirection به معنی «تغییر مسیر» است که با عدد 3 آغاز می شود. خیلی اوقات برای ما پیش می آید که به آدرسی می رویم تا چیزی را از آنجا دانلود کنیم اما به محض آن که روی دکمه دانلود کلیک می کنیم، می بینیم که مرورگر ما را به آدرس دیگری ارجاع می دهد. در واقع آدرس فایل دانلودی تغییر کرده است و سرور با ارسال پیام Moved Permanently با کد اختصاصی 301 به مرورگر ما، این مسئله را به اطلاع مان می رساند.

Client Error
شاید بارها و بارها برایتان پیش آمده زمانی که می خواهید به یک آدرس بروید با صفحه ای تحت عنوان 404 مواجه شده اید. در واقع زمانی که درخواستی از سمت کاربر برای وب سرور ارسال شود که این درخواست به منبعی اشتباهی ختم شود، یا آن منبع دیگر وجود خارجی نداشته باشد، یا وب سرور قادر به یافتن آدرس مورد نظر نباشد و یا وب سرور تصور کند که آدرس اشتباه است، سرور پیامی از جنس Not Found با کد 404 ارسال خواهد کرد.

Server Error
گاهی اوقات هم پیش می آید که وقتی درخواستی از سمت کاربر برای سرور ارسال می شود، در سمت خود سرور مشکلی پیش می آید که در این گونه مواقع پیام Server Error که با عدد 5 شروع می شود برای مرورگر کاربر ارسال می گردد. معروف ترین خطاهایی از این دست Internal Server Error است که دارای کد اختصاصی 500 می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید